20. srpna 2012 12:08 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

10 tipů, jak zvládnout
horka. Podívejte se

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Výběr slunečních brýlí je důležitý. Na bočnici by mělo být označení CE, které zaručuje, že brýle odpovídají evropským normám.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výběr slunečních brýlí je důležitý. Na bočnici by mělo být označení CE, které zaručuje, že brýle odpovídají evropským normám. | foto: Shutterstock
PRAHA Česko v pondělí zažívá extrémní počasí. Teploty šplhají až k 38 stupňům Celsia. Vedra komplikují život především seniorům a nemocným lidem, ohrožují ale také děti nebo řidiče. Naprosto všichni by přitom měli dbát na dostatečný přísun tekutin. Přečtěte si deset tipů, čeho se vyvarovat a co naopak dělat při vysokých teplotách.

1) Držte se ve stínu
„Uvedl bych všeobecně známá doporučení. Snažit se nevystavovat jakýmkoliv extrémním podmínkám. Pokud už je nutné opustit klimatizovanou nebo chladnou místnost, tak se držet ve stínu, určitě dát pozor na dehydrataci, zajistit dostatečnou dávku tekutin,“ uvedl pro server Lidovky.cz vedoucí lékař akutní kardiologie Nemocnice Na Homolce Petr Ošťádal.

Jak zvládnout dnešní kritický den? Čtěte také:

2) Pijte, hlavně vodu
Podle Ošťádala není jednoznačně jasné, že studené nápoje jsou horší než teplé. Každopádně je ale podle něj nutné vyhnout se močopudným nápojům, jako je káva a čaj. „Doporučuji pít především vodu, naopak nevhodné jsou alkoholické nápoje,“ řekl Ošťádal. Příjem je podle něj závislý na množství ztrát tekutin. Nelze uvést určité množství jednoduše pro všechny lidi. „Ten, kdo se pohybuje nebo vykonává práci a má tak větší ztráty, potřebuje větší příjem tekutin. Určitě ale u všech mluvíme v řádu litrů,“ upřesnil lékař.

3) Při nevolnosti se okamžitě napijte
V případě, že se vám motá hlava a není vám dobře, je nutné okamžitě přejít do chladnější místnosti, snažit se doplňovat tekutiny, nebýt na přímém sluníčku.

4) Řidiči, udělejte si více přestávek
V neklimatizovaném autě může být teplota vysoká. „Opět je potřeba dostatek tekutin. Vysoká teplota může vést i k rychlému vyčerpání a menší koncentraci. Je tedy dobré dělat častěji přestávky,“ popsal Ošťádal.

Jaká další doporučení raději dodržovat?

  • Omezit tělesnou zátěž a nepobývat na přímém slunci v poledních a odpoledních hodinách.
  • Nenechávat děti, ale i zvířata, na přímém slunci, zejména ve stojících automobilech.
  • Děti do 20 kg by měly vypít 1,5 až 2 l nápojů denně, starší děti a dospělí kolem 3 l denně. Není vhodné pít ledově vychlazené nápoje.
  • Při použití klimatizace udržovat teplotní rozdíl mezi venkovním a klimatizovaným prostředím maximálně kolem 5 stupňů.
  • Věnovat zvýšenou pozornost malým dětem, nemocným a starším občanům.
  • Z důvodu zvýšeného nebezpečí požárů kdekoliv v přírodě nerozdělávat oheň, nekouřit, vyhnout se používání přenosných vařičů i jiných zdrojů otevřeného ohně.

Zdroj: ČHMÚ

5) Hlídejte si léky, které berete
„Rizikové skupiny jsou především senioři a pacienti, kteří berou léky s močopudným efektem, a tím pádem snižují obsah tekutin v organismu. Tady je další riziko, a to takzvaného minerálového rozvratu, kdy dojde k disbalanci v hodnotách minerálů v krvi – sodíku nebo draslíku.To může vést k výskytu dalších komplikací, například arytmií. Opět je důležitý dostatečný příjem tekutin,“ popsal Ošťádal.

6) Noste vhodné oblečení
Vhodné oblečení do horka? Bavlněné nebo lněné a prodyšné. Nevyhýbejte se dlouhým rukávům - pokud je oblečení volné a z dobrého materiálu, ochrání vás před horkem a spáleninami. Důležitá je i pokrývka hlavy, zejména pro děti.

7) Hlídejte pitný režim dětí

"Obecně je to s dodržováním pitného režimu u dětí špatné. Matky na něj nedbají. Přesný příjem tekutin má být vypočítaný podle věku a váhy dítěte," řekla serveru Lidovky.cz dětská lékařka MUDr. Ivana Rymešová. V horku je pro děti nejvhodnější vlažný neslazený ovocný čaj, případně minerální voda.


8) S dětmi na koupaliště nechoďte
"Já bych výlet k vodě nedoporučovala," říká Rymešová. Voda je často napadena sinicemi a pro citlivou dětskou pokožku je velmi nebezpečná. Zvlášť malé holčičky mohou mít ze špinavé vody zdravotní problémy. "Děti můžete koupat doma v bazénku, který je určen jen pro ně," doporučuje lékařka.

9) Jezte lehká jídla
V horku se vyvarujte těžkým smaženým a tučným jídlům. Ani smetanová zmrzlina na koupališti není vhodná. Zkuste zeleninové nebo ovocné saláty, polévky nebo lehké rizoto. Lidé nemusí jíst tak často jako v zimě. Postačí jíst třikrát za den.

Čtěte rozhovor s MUDr. Kateřinou Cajthamlovou o letním jídelníčku:

10) Chraňte se opalovacími krémy
Vrstva ozonu je v současné době velmi nízká, varují klimatologové. Celkové množství ozónu bylo v neděli naměřeno 283 D. U., což je 13 % pod dlouhodobým průměrem, a tedy extrémně podprůměrný stav, uvedl Český hydrometeorologický ústav. Chraňte se proto opalovacím krémem s vysokým faktorem a pokud to půjde, držte se ve stínu.

Michaela Černá, zizMarkéta Žižková
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz