27. října 2015 6:53 Lidovky.cz > Relax > Věda

Alzheimerovou chorobu je možné
předpovědět testem, tvrdí vědci

Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: Shutterstock
BONN Onemocnění Alzheimerovou chorobou by se prý dalo zjistit několik desítek let před tím, než nemoc propukne. Ve studii publikované v odborném časopisu Science se uvádí, že němečtí vědci vyvinuli test, který odhalí genetické riziko onemocnění u lidí ve věku 18 až 30 let. Alzheimerova choroba postihuje starší osoby. Charakterizuje se jako zrychlené stárnutí mozku a je celosvětově čtvrtou až pátou příčinou úmrtí. Ve věku 80 let jí trpí třetina osob.

Odborníci z centra pro neurodegenerativní choroby v Bonnu předložili skupině lidí ve věku od 18 do 30 let úkol, aby našli cestu virtuálním bludištěm. Osoby s vyšším genetickým rizikem onemocnění procházejí bludištěm odlišně než ostatní a projevuje se u nich omezená funkce mozkových buněk potřebných při hledání orientace v prostoru.

„Naše výsledky mohou poskytnout nový rámec pro výzkum Alzheimerovy choroby a vysvětlení dezorientace v prostru, která je symptomem choroby,“ uvedl ve studii německý tým, který vedl Lukas Kunz.

Je známo, že při onemocnění hraje roli genetická výbava, avšak složitost působení genů není plně pochopena. Doktorka Laura Phippsová, která se zabývá výzkumem Alzheimerovy choroby, stanici BBC potvrdila, že nedávné studie potvrdily, že už u mladých lidí, u nichž je genetické riziko onemocnění, se projevují odchylky v orientaci v prostoru desítky let před objevením symptomů nemoci.

Alzheimerova choroba

Alzheimerova choroba je nevyléčitelná. Začíná pozvolna a mezi první příznaky patří zhoršování krátkodobé paměti. Následují problémy s časovou a prostorovou orientací, řečí a rozhodováním. Připojují se poruchy chování a někdy deprese. Postupně se ztrácí soběstačnost. V Česku jí trpí na 130.000 lidí, v Evropě více než sedm milionů osob.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!