9. dubna 2017 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Amatérští astronomové v Austrálii pomohou objasnit okolnosti vzniku Země

Země | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Země | foto: Shutterstock
SYDNEY Doposud neznámá soustava o čtyřech planetách a dalších devadesát nových planet. To je výsledek projektu Stargazing Live australské televize ABC TV, při kterém tisíce amatérských astronomů procházely nová data amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Nové objevy by mohly objasnit další okolnosti vzniku planety Země, napsal server deníku The Guardian.

Nejvýznamnější úlovek v rámci takzvaného crowdsourcingového projektu zaznamenal Andrew Gray, šestadvacetiletý mechanik z města Darwin, který pomohl identifikovat stabilní sluneční soustavu o čtyřech planetách vzdálenou od Země 600 světelných roků. Hvězda v jejím středu váží asi 90 procent hmotnosti Slunce, zatímco planety mají oproti Zemi přibližně dvojnásobnou velikost.

„Tato odhalení jsou nanejvýš vzrušující. Výsledky jsou ohromné,“ uvedl podle serveru news.com.au profesor fyziky Brian Cox, který pořadem na australské stanici provázel. Za sedm let, co provádí podobné televizní pokusy jde prý o „nejvýznamnější vědecký objev“.

Crowdsourcing je způsob získávání potřebných služeb, myšlenek či obsahu vyjednáváním příspěvků od velké skupiny lidí, zejména mezi členy on-line komunity. V tom se liší od tradičních způsobů, kdy jsou k takovým účelům využíváni zaměstnanci či dodavatelé.

Planety nové soustavy jsou oproti sluneční soustavě mnohem blíže k sobě, ale pohybují se po stálých drahách, což je podle oxfordského profesora Chrise Linotta důkaz, že jde o stabilní systém. Takových podle něj vědci znají pouhou hrstku, čerstvý přírůstek by prý mohl vědcům částečně objasnit proces vzniku planet.

„Odhalení takto neobvyklého systému se čtyřmi natěsnanými planetami nám pomůže ověřit teorie o vzniku planet. To je otázka, která má nesmírné důsledky pro pochopení historie naší Země,“ řekl Linott. Oxfordští vědci nyní budou pátrat po případných dalších planetách v systému.

Více než sedm tisíc účastníků Stargazing Live pak přispělo k identifikaci dalších devadesáti doposud neznámých planet. Crowdsourcingová iniciativa vycházela z nových dat nashromážděných teleskopem Kepler. Tato sonda zaznamenává jas vzdálených hvězd a hledá výpadky v jejich svitu, které ukazují na přítomnost prolétající planety.

Výbavička pro miminko za polovic?

Za polovinu i levněji seženete výbavičku na bazaru eMimino.cz.