12. února 2016 6:09 Lidovky.cz > Relax > Věda

Američtí vědci rozluštili genetický kód klíšťat

Klíště | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Klíště | foto: Shutterstock
WASHINGTON Vědci rozluštili genetický kód klíšťat a otevřeli možnost účinnější prevence a léčby chorob, které přenášejí. Výsledky výzkumu vědců z americké Purdueovy univerzity zveřejnil v úterý odborný časopis Nature Communications. Studie identifikovala víc než 24 000 genů.

Klíště obecné (Ixodes scapularis) může oběť infikovat lymskou boreliózou, ale především klíšťovou encefalitidou, rozšířenou v oblasti od západní Francie po ruský Dálný východ, Mongolsko, Koreu a západní Čínu. Česká republika zůstává i přes mírný pokles počtu případů na prvním místě v počtu onemocnění klíšťovým zánětem mozku v Evropské unii. Loni bylo hlášeno 351 případů, dva lidé zemřeli.

Lymská borelióza

Lymská borelióza je jako hlavní choroba přenášená nakaženými klíšťaty velmi rozšířená v USA. Každoročně podle statistik touto chorobou v zemi onemocní 300 000 lidí.

Rozluštění genetického kódu může podle expertů objevit způsoby, jak proti klíšťatům bojovat pomocí repelentů, insekticidů či jiných prostředků. „Jsou vytrvalí a houževnatí. Nemusíme je ale nenávidět. Lidé by měli být informovaní, měli by chápat rizika a vědět, jak chránit své zdraví,“ řekla novinářům Catherine Hillová, která americký vědecký tým vedla.

Vědci například poznali způsob, jak klíšťata zpracovávají velké objemy krve odčerpané z těla oběti a jak vyměšují. Našli také hormon, který u samic reguluje vývoj vajíček. Pokud by se našel způsob, jak tento vývoj blokovat, mohla by se zavést kontrola reprodukce klíšťat.

DUMREALIT