7. dubna 2014 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Analýza dechu pomůže pacientům s
cystickou fibrózou, tvrdí vědci

Polovina pacientů s cystickou fibrózou se dnes v České republice dožívá alespoň... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Polovina pacientů s cystickou fibrózou se dnes v České republice dožívá alespoň... | foto: Shutterstock
PRAHA Vědci z Akademie věd ČR objevili metodu, která z dechu pacientů nemocných cystickou fibrózou určí, zda jsou nakaženi pro ně nebezpečnou infekcí. Zkoumali přítomnost jedné bakterie, jež sídlí v hlenu a dýchacích cestách. Cystická fibróza je smrtelná dědičná nemoc postihující hlavně dýchací a trávicí soustavu.

"Zjistili jsme, že existují látky přítomné v dechu pacientů, kteří jsou nakaženi bakterií nazvanou pseudomonáda. Tato bakterie neobyčejně komplikuje průběh fibrózy," uvedl profesor Patrik Španěl z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR. Podle nové metody se může přítomnost bakterie určit jednoduše pomocí dlouhého výdechu do speciálního přístroje.

Španělův tým spolupracoval na výzkumu se Státním zdravotním ústavem a pražskou Fakultní nemocnicí v Motole. Pro zdravé lidi bakterie nebezpečná není, pro pacienty s cystickou fibrózou však ano a může jim zkrátit i život. Běžně se zjišťuje pomocí mikrobiologické analýzy sekretu dýchacích cest. "Cystická fibróza je neléčitelná nemoc a pacienti mají sklon k infekcím, které jsou pro zdravé lidi neškodné," řekl Španěl. Polovina nemocných v České republice se dožívá alespoň 32 let.

ČTĚTE TAKÉ

Základní výzkum financovala Grantová agentura ČR a probíhá na mezinárodní úrovni. Zda bude úspěšný, potvrdí až klinické studie a nové diagnostické přístroje.

Analýza dechu je nový vědní obor, pomáhá při určování rakoviny plic nebo při diagnostice astmatu. "Problematika analýzy dechu je sama o sobě velice zajímavá, protože umožňuje další okno do chemie lidského těla," dodal Španěl.

V současnosti se vědci zabývají dalším výzkumem, který pomocí dechu sleduje závažná zánětlivá střevní onemocnění, například Crohnovu chorobu. Ta se běžně vyšetřuje pomocí endoskopie, která bývá pacientům nepříjemná. Zároveň vědci shánějí peníze na další výzkum. Má se zaměřit na takzvaný gastroesofageální reflux, u kterého se žaludeční šťávy dostávají do dýchací trubice a způsobují chronický kašel.

Lidovky.cz, ČTK

Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.