11. srpna 2013 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Ani při sedavém zaměstnání
nemusí člověk tloustnout

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Sedící muž - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sedící muž - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
PRAHA Nenabrat zbytečná kila a udržet si zdraví i při sedavém zaměstnání je podle nutriční terapeutky Terezy Masné možné. Radí pravidelně a zdravě jíst a udělat si čas na pohyb. Je k tomu podle ní potřeba hlavně vůle. Problém u lidí plně vytížených prací ale bývá, že nemají během dne čas ani se najíst. Jedí nepravidelně a na pohyb už jim večer nezbývá sil.

Sedavé zaměstnání neohrožuje jen tloustnutím, zatěžuje také záda, krční páteř a oči a hlavně srdce a kardiovaskulární systém. Metabolismus se zpomaluje, zastavuje se cirkulace enzymu rozkládajícího tuky, tím klesá schopnosti těla zbavit se toxických látek, řekla Masná.

"Pro vyvážení nezdravého dopadu sedavého zaměstnání je třeba zaměřit se na dvě hlavní oblasti života - stravu s pitným režimem a pohyb a sport," shrnula poradkyně projektu Všeobecné zdravotní pojišťovny Žij zdravě.

Pitný režim se musí dodržovat

Pracovně vytížení lidé si pomáhají k soustředění kávou, ta ale odvodňuje, proto by vždy měli vypít i sklenici vody. Masná radí pít neperlivou vodu pokojové teploty. Ledové nápoje ochlazují tělo, tím zpomalují metabolismus. Tvrdý alkohol, víno a pivo nejsou součástí pitného režimu, jen "chuťovým doplňkem".

K dodržení pitného režimu radí Masná ráno po příchodu do práce si dát na stůl 1,5 až dvoulitrový džbán s vodou, do večera by měl být prázdný. Komu nechutná čistá voda, může si ji ochutit citrónem nebo čerstvými bylinkami. Máta osvěží, meduňka uklidní, zázvor zahřeje, což se hodí v zimě.

Duševní činnost podpoří lehká strava. Svíčková s knedlíkem v létě utlumí. Tělo se soustředí na trávení a mozku se nechce myslet. Naproti tomu jeho činnost podpoří salát s masem, odborně se tomuto typu stravy říká brainfood.

Mozku a tělu prospívají med, ovoce a zelenina, luštěniny, ořechy a semínka, čerstvé mléko, máslo, sladkovodní i mořské ryby a maso z nekonvenčních chovů. Neprospívají sycené sladké nápoje, fastfoodová strava a polotovary, sladkosti z rafinovaného cukru či výrobky z bílé mouky.

ČTĚTE TAKÉ:

"Pro udržení vitality je nezbytné upřednostňovat přírodní, co nejméně zpracované potraviny, ve kterých je glukóza s vlákninou," shrnula Masná.

K pohybu doplnila, že si na něj člověk má najít čas ráno a večer, může chodit do práce pěšky nebo jet na kole, při cestování městskou dopravou vystoupit o pár stanic dřív a dojít, místo výtahem jít po schodech.

Během dne v práci je dobré zhruba každých 45 minut vstát od pracovního stolu, projít se a protáhnout se. O víkendech radí odbornice běh a procházky v přírodě, plavání, pro zklidnění jógu. Mezi doporučené pohybové aktivity řadí i běžný domácí úklid.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz