Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Argentinští vědci objevili nový druh dinosaura

BUENOS AIRES - Argentinští paleontologové našli fosilii masožravého dinosaura, jehož je možné považovat za nový druh. Ostatky staré 90 milionů let mohou pomoci badatelům získat významné údaje o evoluci dávných předků ptáků.
Kostra dinosaura - ilustrační foto

Kostra dinosaura - ilustrační foto foto: Reprofoto

Nový druh dinosaura, který byl objeven v jihoargentinské provincii Río Negro, byl pojmenován Bicentenaria argentina, informoval španělský deník El Mundo.

"Je velmi pravděpodobné, že jde o prvního představitele uvnitř nové linie v rodině Coelosauria, dinosaurů, v nichž je možné hledat původ ptáků," uvedla ve svém prohlášení argentinská národní vědecká rada.

ČTĚTE TAKÉ:

"Ačkoliv tento rod zahrnuje i světově proslulého tyranosaura nebo velociraptora, není toho mnoho známo o jeho primitivních formách, tedy prvních coelosaurech," upozornil Fernando Novas, vedoucí Muzea přírodních věd v Buenos Aires, které se na objevu podílelo.

Byla Bicentenaria opeřená?

Dospělá Bicentenaria měřila mezi 2,5 až třemi metry na délku. Byla štíhlá a mrštná. Vzhledem k zubům a drápům lze s jistotou tvrdit, že šlo o lovce. "Můžeme předpokládat, že se živila menšími dinosaury, býložravci nebo dinosauřími mláďaty," vysvětlil paleontolog. Vědci nevylučují, že Bicentenaria měla tělo kryté peřím. Skalisko, které obsahovalo její kosti, je staré kolem 90 milionů let a odpovídá období svrchní křídy.