22. května 2015 14:13 Lidovky.cz > Relax > Věda

Astronomové našli galaxii, která
je jasná jako 300 bilionů sluncí

Astronomický objev (ilustrační). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Astronomický objev (ilustrační). | foto: Reuters
PASADENA Astronomové ve Spojených státech objevili dosud nejjasnější galaxii, jejíž infračervený světelný výdaj odpovídá ekvivalentu 300 bilionů sluncí. Vědci o tom informují v aktuálním vydání odborného magazínu The Astrophysical Journal.

„Sledujeme velmi intenzivní fázi galaktického vývoje,“ prohlásil Chao-Wei Tsai z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). „Oslnivé světlo může pocházet z hlavního růstového spurtu galaktické černé díry,“ dodal vědec, který stál v čele výzkumu.

Černá díra ve středu

Galaxie, která je pojmenována jako WISE J224607.57-052635.0, je od Země vzdálena 12,5 miliardy světelných let. V jejím středu se očividně nachází ohromná černá díra, která k sobě stahuje plyn a hmotu do podoby rotujícího disku. Ten se zahřívá na obrovské teploty v řádech milionů stupňů a uvolňuje vysokoenergetické ultrafialové světlo a rentgenové záření. Světlo zachycují okolní prachové kokony, které se zahřívají a vyzařují infračervené světlo.

Kvůli enormní vzdálenosti vidí astronomové zmíněnou galaxii v podobě, v jaké byla před 12,5 miliardou let, když byl vesmír stár asi 1,3 miliardy let.

Lidovky.cz, ČTK

Všechny akční letáky na jednom místě!