Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Astronomové vůbec poprvé sledují zrod nové planety

CURYCH - Švýcarští astronomové jsou údajně blízko velkého objevu. V oblačné změti prachu a plynů se prý nedaleko naší sluneční soustavy rodí nová planeta. Pokud se výsledky jejich pozorování potvrdí, půjde o vůbec první lidmi přímo sledovaný vznik planety. Informuje o tom časopis Astrophysical Journal Letters.
Vesmír (ilustrační foto)

Vesmír (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Vesmírný kvas, který se údajně pomalu mění v novou planetu třikrát větší než nejmohutnější planeta naší soustavy Jupiter, probíhá v soustavě hvězdy HD 100546. Ta je na astronomické poměry relativně blízko Zemi, světlo z ní k nám letí 335 let.

ČTĚTE TAKÉ:

"Jestli je náš objev skutečně rodící se planetou, pak to bude poprvé, kdy vědci mohou sledovat proces jejího formování a také její vzájemné působení s okolním prostředím ve velmi raném stadiu," řekl podle listu The Daily Telegraph astrofyzik Sascha Quanz z univerzity v Curychu.

Dosud zkoumali vědci proces zrodu planet pouze prostřednictvím počítačových simulací. Nový objev by mohl výrazně posunout kupředu lidské chápání toho, jak se rodily planety v minulosti, a také vnést nové poznání do historie Země.

Dosavadní teorie předpokládají, že velké planety, jako je tato, se formují tak, že se na jednom místě shlukují plyny a prach, který zůstane po vzniku nové hvězdy.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika