Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Bambusová revoluce - kolo z pralesa

Magazín

  11:44
LUSAKA - "Zasadili jsme ten bambus minulý rok a teď jsou stonky vyšší než já. Až vyrostou tak akorát, tak je pokácíme, upravíme a uděláme z nich rámy," řekl Benjamin Banda při zalévání sklizně bicyklů na příští rok.

Bambusové kolo. foto: Reprofoto

Na okraji zambijské metropole Lusaky je Banda je správce společnosti Zambikes, kterou založili dva Kaliforňané a dva Zambijci. Společným cílem jim bylo postavit kola, která budou dost kvalitní na to, aby zvládla místní terén.

Všechno začalo přo fotbale
Čtyřiadvacetiletý spoluzakladatel Vaughn Spethmann vzpomíná, jak to všechno začalo při fotbale. "Byli jsme tady na výletě s univerzitou a uspořádali jsme zápas proti místním. Potom jsme se jich ptali, co dělají, a oni říkali že nic. Neměli práci. Tak jsme se rozhodli, že přijdeme s podnikem, který bude zaměstnávat lidi a bude vyrábět něco užitečného."

Výrobkem se stalo kostrbaté, svítivě žluté kolo Zambike. Sestavuje se v cihlové budově firmy, uprostřed sluncem sežehlé zemědělské půdy.

Pevnost a nízká váha činí z rostliny výbornou náhradu kovu
Další projekty přišly poté, co se schopnosti mechaniků zlepšily. Byla to nákladní kola, přívěsy a "zambulance", což je kolo pro převoz nemocných a zraněných. Používá jej asi deset nemocnic v okolí Lusaky.

Mezitím dělal pokusy s bambusem Craig Calfee, designér kol ze Santa Cruz v Kalifornii. Jeho prototypy ukázaly, že pevnost a nízká váha činí z rostliny výbornou náhradu kovu. Navíc bambus vynikajícím způsobem tlumí nárazy, což poskytuje komfort při delších jízdách. V neposlední řadě budí neobvyklý materiál pozornost.

Na veletrhu v obležení
Když Calfee poprvé představoval kolo na veletrhu, jeho stánek byl doslova v obležení. Calfeeho napadlo vyrábět rámy v rozvojových zemích, prodávat je ve Spojených státech a dělit se o zisk. Jednu dílnu rozjel v ghanské Akkře a začal se poohlížet po dalších výrobcích kol, přezdívaných "bambooseros".

Informační toky zafungovaly a už brzy jednal s firmou Zambikes.

"Byli jsme nadšeni," říká Spethmann. "Pomyslet na to, že se budou věci vyrobené v Zambii prodávat v USA, to se jen tak nestává." Je mnoho důvodů, proč je to neobvyklé. V Zambii je hodně těžké sehnat počáteční kapitál. Nástroje a materiály jsou drahé, pokud jsou vůbec k dostání. Schopné pracovní síly je málo, byrokracie hodně.

Ruční výroba rámu trvá týden
Mít v těchto podmínkách levný materiál na zahradě je dar od boha. "A samozřejmě to má minimální dopad na životní prostředí," říká Justin McBride, druhý americký společník manažerského týmu Zambikes.

Mechanik Elastus Lemba montuje v dílně upravené bambusové díly do konstrukce vyrobené z instalatérských potřeb. Ucpává spoje sisalovými vlákny napuštěnými epoxidovým lepidlem. Vypadá to jednoduše, ale to je účel. Calfee chtěl, aby výroba nevyžadovala složitou mechaniku. Ruční výroba rámu touto cestou však trvá přinejmenším týden.

Po závěrečném pískování a lakování je várka odeslána do USA, kde ji otestují, doplní koly, pedály, řidítky a brzdami a putuje k zákazníkovi.

"Chceme měnit životy"
Designér Calfee se domnívá, že kola budou úspěšná. Soudí tak podle dotazů a předběžných objednávek, které dostává. "Stovky lidí se mně ptají, kdy si kolo budou moci koupit. Ať už jsou to poslíčci z měst, kteří chtějí dostupné kolo s pevným rámem, nebo bohatí sběratelé, kteří si objednávají po jednom kole z každého místa, kde se vyrábějí."

Calfee je přesvědčený, že cena 475 dolarů (asi 8600 korun) za silniční nebo horský rám a zhruba 900 dolarů (asi 16.300 korun) za celé kolo lidi nezruinuje. "Nakupující pomáhají drobným podnikatelům v rozvojových zemích a výměnou za to mají unikátní kolo."

Jeden ze zakladatelů, Mwewa Chikamba, říká, že to "nikdy nebylo jenom o kole. Chtěli jsme dát našim zaměstnancům praktické dovednosti a odměnit jejich obětavost. Chceme měnit životy," dodal. Vytrvalost, inovativní přístup k produktovému designu a pracovní zásady pomohly Zambikes zapustit silné kořeny.

V podnikatelském prostředí, kde většina přání zůstává v oblasti snů, však není překvapením, že firma není zisková. Pokud se však bambusová kola budou v obchodech prodávat tak rychle jak předpovídá Calfee, může se to brzy změnit.

Autoři: ,