Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Boj o přežití. Už i základní školy sází na PR profíky

Evropa

  12:00
PRAHA - Školy se začaly chovat podobně jako firmy. Aby uspěly v boji s konkurencí, kladou stále větší důraz na co nejlepší propagaci. Učitelé se tak musí věnovat nejen matematice či biologii, ale stávají se z nich i odborníci na public relations (PR). Důvodem je strmý úbytek žáků a slučování či rušení škol.
Škola - ilustrační foto

Škola - ilustrační foto foto: Shutterstock

"Před rokem jsme zaznamenali poptávku z řad učitelů po PR. Školy bojují o každého studenta. To je vede k tomu, aby se zamyslely, jak komunikují s veřejností. Začínají uvažovat jako firmy, které si chtějí své klienty - studenty udržet," řekla LN lektorka kurzů Eva Fruhwirtová.

Vysoké školy, především ty soukromé, to dělají už dlouho. V oblasti médií a reklamy se ale nyní snaží zorientovat i základní a střední školy. To je případ i Katolického gymnázia v Třebíči.

"Jako jediná střední škola v Třebíči jsme letos nepřijali do prvních ročníků méně žáků než loni," chlubí se ředitel školy Pavel Krška. Důvod vidí právě v účelné propagaci školy. V dnešní době už se nelze podle Kršky prezentovat jen studijními programy školy, ale je nutné upozornit i na mimoškolní aktivity.

Učitelka - ilustrační foto

Některé školy posílají na proškolení někoho z řad svých pedagogů, jiné si najímají přímo osobního PR odborníka. Mezi základní věci, na které se škola musí zaměřit, patří úprava webových stránek. Důležité také je, aby škola komunikovala s rodiči a budovala si dobrou pověst.

Podle Fruhwirtové se školy věnují řadě aktivit, zapojují se do různých soutěží, pracují na projektech či spolupracují se školami v zahraničí. "Často ale nedokážou svoji práci prodat. Stává se, že k nim přijede delegace z partnerské školy v zahraničí, ale třeba radnice města o ničem neví," uvádí jeden z příkladů špatné praxe Fruhwirtová.

Za klasické PR konzultace škola zaplatí minimálně pět tisíc korun měsíčně. "Pak ale existují případy, kdy potřebují krizový manuál a proškolit pedagogy. To když se na škole například někdo stane obětí šikany a zajímají se o to média," dodala Fruhwirtová s tím, že to může vyjít až na 20 tisíc.

Lepší propagace, více peněz
Škola si správnou prezentací a komunikací s okolím může i přilepšit. "Rodiče jsou často podnikatelé a mohou přispět finanční částkou, pokud uvidí, že škola něco dělá a dítěti se tam líbí," dodává Fruhwirtová.

"Dnes by to měla být běžná součást školy," tvrdí ředitelka Národního institutu pro další vzdělávání Helena Plitzová s tím, že školy jsou do toho stále více tlačeny. Pokud například získají na nějaký projekt peníze z EU, podmínkou je, aby ho kvalitně prezentovaly.

Nepodcenit PR se vyplácí i Střední průmyslové škole stavební v Havlíčkově Brodě. "Spolupráce s firmami se výrazně posunula k lepšímu," tvrdí zástupkyně ředitele Marcela Rumlová, která sama píše reportáže z různých školních akcí. Škola publikuje v řadě místních o odborných periodik, zkušenosti má i s tvorbou inzerátů.