Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Českem se šíří nová móda: elektrokola

Magazín

  20:30
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Cyklisté sedí v restauraci a u piva čekají, až je konečně dojedou jejich méně zdatné polovičky. Tento zažitý obrázek z mnoha šumavských hospod se v letošním sezoně začíná pomalu měnit. A to kvůli nové módě elektrokol.
Elektrokolo - ilustrační foto.

Elektrokolo - ilustrační foto. foto: www.e-cyklistika.cz

Pravověrní cyklisté se nad lidmi, kterým při šlapání pomáhá elektromotor, zatím jen shovívavě usmívají. V Česku i v ostatních evropských zemích přesto zažívají elektrická kola nevídaný rozmach. Prodeje těchto kol meziročně stoupají o stovky procent a na některé typy "elekrošlapadel" musí zákazníci čekat jako na luxusní auta.

"Opravdu už se stává, že hospoda je plná žen, které mají venku odstavená elektrokola a čekají na své zpocené muže na klasických bicyklech. Dřív tomu bylo přesně naopak," říká Martin Řezáč ze společnosti Lipno servis, provozující půjčovnu turistických potřeb.
Lipenská půjčovna začala letos vůbec poprvé nabízet turistům vedle klasických kol i bicykly s elektrickým pohonem, a to zejména kvůli zvýšené poptávce ze strany cizinců. "Nic jiného nám nezbývalo, protože ten zájem je opravdu velký," tvrdí Řezáč. Elekrokola si podle něj velmi často půjčují právě ženy, které s nimi hravě stačí svým mužům-sportovcům i při jízdě v kopcovitém terénu. A někdy je dokonce hravě předjedou.

Na novou módu bicyklů s přídavným elektromotorem přitom existují rozporuplné názory. "Kdo neujede ani pár kilometrů po městě na klasickém kole, už je na tom opravdu špatně," říká dvaaosmdesátiletý Josef Marek, který denně šlape do pedálů v Českých Budějovicích. Pokud si podle něj pomáhají elektromotorem při jízdě i lidé třeba o třicet let mladší než on, svědčí to o jejich naprosté lenosti nebo o tom, že podlehli další nové módě.
Vzrůstající zájem o tato kola připomíná zejména v západní Evropě a v poslední době i v Česku davové šílenství. A to i přesto, že jejich cena se pohybuje mezi dvaceti a třiceti tisíci korunami.

Ve městech je elektrokolo rychlejší než auto
"Tato kola si většinou nekupují lidé pro sport, ale jako klasický dopravní prostředek," říká Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz. Firma v loňském roce prodala 750 bicyklů, což znamená více než stoprocentní meziroční nárůst. A letos poptávka znovu roste. "Na některé typy kol se musí čekat, až přijdou z výroby. Skladové zásoby jsme totiž doprodali za dva měsíce," říká Ditrich. Celkově by se podle něj mohlo letos v Česku prodat kolem 5000 elektrokol.

V Rakousku, Německu i dalších evropských zemích už kvůli nové módě vznikají speciální dobíjející stanice a další vymoženosti. Rakousko loni s 12 tisíci prodanými elektrobicykly zaznamenalo třistaprocentní meziroční nárůst a podobná čísla hlásí i další země. "Zhruba polovinu těchto kol si kupují lidé do města. Je to totiž při obvyklých dopravních zácpách mnohem rychlejší prostředek než auto a přitom takový cyklista nepřijede třeba na obchodní schůzku zpocený," tvrdí Ditrich.

Podle některých kritiků jsou ale elektrokola jen dalším krokem ke snaze lidí přestat se hýbat. I když lékaři tvrdí, že nejzdravějším pohybem je obyčejná chůze, právě tento způsob přesunu z místa na místo zažívá největší útlum.

"Pokud někdo jezdí na kole, zaplaťpánbů za to. Pravidelná chůze je však z hlediska pozitivních účinků na lidské zdraví prakticky nenahraditelná," řekl už dříve LN uznávaný tělovýchovný lékař Pavel Stejskal. Podle Světové zdravotnické organizace urazí dnes obyvatelé civilizovaných zemí takzvaně po svých v průměru jeden až dva kilometry za den, což je mnohonásobně méně než předchozí generace. Ještě před osmdesáti lety lidé při cestě do práce hravě překonávali na vlastních nohou třeba i patnáctikilometrovou vzdálenost.

Autor:

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč