13. ledna 2015 16:47 Lidovky.cz > Relax > Věda

Čeští a španělští vědci stvořili
nový druh laseru. Je odolný a šetrný

Laser (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Laser (ilustrační foto). | foto: Shutterstock
PRAHA Čeští a španělští vědci vyvinuli první boranový laser na světě. Je na bázi čistě anorganického materiálu, který z roztoku vyzařuje vysoce účinné a odolné modré laserové světlo. K získání tohoto světla použili sloučenin boru s vodíkem, které se odborně nazývají borany.

Nový materiál se může stát základem moderních laserů budoucnosti. Podle vědců by mohly být ekologičtější i ekonomičtější. O laseru v úterý informovala Miroslava Kaňková z tiskového oddělení Akademie věd ČR.

Vědci z Ústavu anorganické chemie AV ČR v Praze spolupracovali s kolegy ze Španělské národní rady pro výzkum (CSIC). Tým vedl známý chemik a popularizátor vědy Michael Londesborough, který na českém ústavu působí.

Spektroskopie i zpracování materiálů. Boranové světlo je odolné

Podle španělského vědce Luise Cerdána jde o zásadní milník ve vývoji laserů, protože k odhalení nové skupiny laserových materiálů nedochází často. Výsledky výzkumu v úterý publikoval prestižní odborný časopis Nature Communications.

PSALI JSME:

„Tímto objevem jsme opravdu nadšeni. Borany s jejich jedinečnými molekulárními strukturami a vysokou fotostabilitou představují nový a dříve nevyužitý zdroj pro laserové technologie,“ uvedl Londesborough.

Modré světlo, které nový materiál vyzařuje, se podle vědců vyznačuje vysokou účinností a odolností vůči znehodnocení. Škála využití by mohla být široká od spektroskopie až po zpracování materiálů.

Ušetří přírodu i provozní náklady

Ze všech dosud známých laserových materiálů, to znamená organických barviv, kvantových teček, halogenidových perovskitů, jsou borany s ohledem na strukturu a vlastnosti nejpodobnější organickým barvivům.

Ta vyzařují také laserové světlo, ale snadno se ničí. Kvůli tomu se musí laserové kapalné médium často měnit. Boranový laserový materiál je ale podle vědců odolnější, díky tomu může pomoci snížit provozní náklady i dopady na životní prostředí.

Vědecký tým pracuje v současnosti na syntéze nových boranů, které vyzařují světlo o jiných vlnových délkách (barvách). Podle Londesborougha by se tím otevřely dveře dalším možným aplikacím například v dermatologii, jako třeba odstraňování tetování, jizev nebo akné.

První laser byl vyvinut před 55 lety a od té doby vědci stále hledají účinné, regulovatelné a stabilní modré laserové světlo, které by zároveň mělo nízké náklady a jednoduchý způsob výroby a zpracování.

Lidovky.cz, ČTK