Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

Čeští vědci objevili nový znak kmenových buněk

PRAHA - Čeští vědci objevili gen, který je důležitý pro normální funkci kmenových buněk střeva a jehož poruchy přispívají ke vzniku nádorů. Nový objev nejen pomůže lépe porozumět biologii střevních kmenových buněk, ale může být využit i k vypracování diagnostiky vznikajících nádorů a může otevřít cestu k nalezení nových typů protinádorových léčiv, sdělili zástupci Akademie věd.

Kmenové buňky foto: Shutterstock

Tým Vladimíra Kořínka z Ústavu molekulární genetiky AV ve spolupráci s kolegy ze čtyř dalších českých výzkumných institucí objevil nový znak střevních kmenových buněk - bílkovinu kódovanou genem zvaným Troy.

PSALI JSME:

S využitím pokusných, geneticky pozměněných myší následně prokázal, že tento gen se vyskytuje nejen na povrchu zdravých kmenových buněk, ale ve zvýšené míře ho produkují i buňky raných stádií střevních nádorů, které u myší vyvolaly toxické látky.

Následně vědci zjistili, že poškození genu Troy zvyšuje schopnost buněk dělit se, takže mutace v tomto genu mohou být jednou z cest přeměny buněk kmenových v nádorové, uvedli zástupci akademie.

Kmenové buňky ve střevě zajišťují obnovu tamních buněk epitelu, který zajišťuje příjem a zpracování živin z potravy. Epitelové buňky jsou však zároveň vystaveny enzymům, metabolickým produktům a toxickým látkám, proto mají krátkou životnost. Akademici v této souvislosti uvedli, že pokud v kmenové buňce dojde vlivem působení škodlivin v potravě ke genetickým změnám, mohou tyto změny časem přeměnit danou buňku v nádorovou.

"Potomstvo takové buňky .... dlouhodobě přežívá, nekontrolovaně se množí a vytváří střevní polypy a nádory. Vznik rakoviny střeva tedy přímo souvisí se změnou vlastností střevních kmenových buněk," vysvětlili zástupci AV.