Úterý 19. března 2024, svátek má Josef

Zvládneme zastavit nádor hlavy a krku, věří čeští vědci

PRAHA - Čeští vědci patentovali nový způsob biologické léčby zhoubného nádoru hlavy a krku. V pátek to řekl přednosta Anatomického ústavu první lékařské fakulty Univerzity Karlovy Karel Smetana. Tento typ nádoru není sice sice častý, ale obtížně se léčí. Pacientovi se musí chirurgicky odstranit rozsáhlé části obličeje a krku, což ho těžce poznamená. Nová léčba by se do praxe mohla dostat za deset až 15 let, pokud účinnost a bezpečnost potvrdí klinické studie.
Nemocniční laboratoř - ilustrační foto.

Nemocniční laboratoř - ilustrační foto. foto: Shutterstock

"Pokud bychom byli úspěšní, pak by vývoj, testování a schválení nové léčby trval minimálně deset až 15 let," řekl profesor Smetana. Patent získal tým vědců jeho ústavu, klinik ORL a chirurgie hlavy a krku, čelistní a obličejové chirurgie krku a Ústavu molekulární genetiky Akademie věd.

ČTĚTE TAKÉ:

Vědci objevili, že růst tzv. dlaždicového karcinomu kromě nádorových buněk ovlivňují nenádorové buňky v jeho okolí, a to zejména fibroblasty, tedy buňky vazivové tkáně. Dále zjistili, které geny se podílejí na výměně informací mezi fibroblasty a nádorovými buňkami. Přišli na to, že produkty těchto genů je možné zablokovat, a tak potlačit tu činnost fibroblastů, která podporuje růst nádoru.

Vědci předpokládají, že léčba založená na tomto mechanismu zpomalí, případně i zastaví nádor. Po pokusech na tkáňových kulturách připravili dva návrhy na možnou biologickou léčbu, kterou si nechali patentovat.

ČTĚTE TAKÉ:

"Výzkum bylo možno provést díky nezištnému souhlasu více než stovky pacientů kliniky ORL a chirurgie hlavy a krku, kteří poskytli s povolením etické komise vzorky tkání. Takto velký soubor je i v mezinárodním měřítku významný," uvedl Smetana.

Tým nyní ve spolupráci s lékaři kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice začal hledat podobné mechanismy u zhoubného kožního melanomu. Nové poznatky se pravděpodobně dají využít při hojení ran. V konečné fázi by to mohlo znamenat, že objasnění mezibuněčných kooperací v nádorech přispěje i k léčbě chronických poranění.