13. ledna 2013 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Čeští vědci přispěli k
mezinárodnímu výzkumu inzulinu

Cukrovka (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cukrovka (ilustrační foto). | foto: Shutterstock
PRAHA Tým českých vědců z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd přispěl k poznání, jak reaguje inzulin se svým buněčným receptorem. Výsledek základního výzkumu by mohl v budoucnu přispět k vývoji nových léčiv a léčbě cukrovky.

Češi spolupracovali s laboratořemi z USA, Velké Británie a Austrálie. Klíčové výzkumy se odehrály v australských laboratořích, kde se uskutečnily krystalizační pokusy s inzulinem a jeho receptorem. Český tým pro Australany dodal vysoce aktivní pozměněné inzuliny, na jejichž vývoji pracoval několik let.

"Pomohli jsme vytvořit podpůrná data a je to skvělé. Pohled, jak se inzulin váže na receptor, nám pomůže v navrhování nových účinných inzulinů. Ty by mohly ještě lépe pomáhat pacientům než inzulin přirozený," řekl vedoucí vědeckého týmu Jiří Jiráček.

Právě pro vývoj nových léčiv proti cukrovce je důležité pochopit, jak na sebe vzájemně působí inzulin a jeho receptor na povrchu buněk. Za celé minulé století se tento proces nepodařilo objasnit. Tento problém se nyní vyřešil právě díky krystalografii, uvedl Jiráček.

Cukrovka je celosvětovým problémem

• Cukrovka je chronické onemocnění způsobené nedostatkem přirozeného inzulinu v těle. Někteří pacienti trpící cukrovkou se léčí podáním inzulinu.
  • Cukrovka je stále vážnějším celosvětovým problémem. Odhaduje se, že v roce 2011 dosáhl počet světových diabetiků 350 miliónů. Očekává se, že za 20 let jich bude 550 milionů. V Česku se před rokem léčilo přes 825 000 lidí.

Inzulin patří k nejdůležitějším hormonům a v lidském těle vzniká ve slinivce břišní. Má mnoho životně důležitých funkcí, například umožňuje vstup glukózy (cukru) z krve do buněk lidského těla.

Na povrchu buňky se inzulin musí navázat na receptor. To spustí kaskádu signálů, která nakonec končí tím, že buňka umožní glukóze vstoupit. Glukózu buňka dále zpracovává. Interakce inzulinu s receptorem je klíčová pro fungování celého tohoto procesu, poznamenal Jiráček.

Australský tým Michaela C. Lawrence, který připravil receptor inzulinu, se dozvěděl o českých vědcích díky článku v zahraničním časopise, kde v roce 2010 publikovali výsledky své práce.

Před dvěma lety je Lawrence, jenž se výzkumem inzulinu zabýval již od roku 1991, kontaktoval s nabídkou spolupráce. Češi dodali Australanům své vysoce aktivní pozměněné inzuliny a díky tomu přispěli k úspěšnému dokončení výzkumu.

Lidovky.cz, ČTK

Všechny akční letáky na jednom místě!