12. srpna 2016 6:43 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Cestovní pojištění v praxi.
Asistenční služba pomáhá nonstop

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Lékařka (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lékařka (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
Pojistnou událost související s léčebnými výlohami a úrazem v zahraničí hlásí v posledních letech ročně více než 70 tisíc českých turistů.

Aby v praxi při řešení pojistné události v zahraničí (i jiné než léčebných výloh) vše zafungovalo, jak má, je důležitý správný postup. S tím vám poradí asistenční služby, které jsou automatickou součástí cestovního pojištění. Konkrétní rozsah služeb, které zahrnují, se může lišit dle pojišťovny a sjednaných limitů. Vždy však fungují 24 hodin denně, a to v českém jazyce. Důležitá čísla a postupy řešení událostí najdete také v aplikacích pro chytré telefony, například KOOP Asistent nebo Na cesty s Kolbabou.

Nejčastěji lidé pomoci asistenčních služeb využívají při zdravotních problémech. „V případě nepříliš vážných problémů vám doporučí nejbližšího lékaře nebo lékárnu, poradí, jaké doklady bude potřeba předložit pojišťovně při likvidaci, v případě vážnějších úrazů zajistí repatriaci, hospitalizaci či tlumočení s lékařem,“ popisuje Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

Kdy pomůže pojištění léčebných výloh

(v rámci cestovního pojištění)

  • v případech náhlého onemocnění, úrazu nebo smrti v zahraničí

Většinou je z tohoto pojištění hrazeno:

  • ambulantní lékařské ošetření
  • ošetření zubním lékařem při náhlých, akutních a bolestivých stavech zubů či ošetření zubů v souvislosti s úrazem
  • nutná diagnostická vyšetření
  • léčení včetně lékařsky neodkladné operace
  • pobyt v nemocnici
  • léky předepsané lékařem, zdravotnický materiál
  • z lékařského hlediska nutná přeprava do zdravotnického zařízení (např. i přeprava vrtulníkem z místa zranění nebo onemocnění do nemocnice)
  • převoz nemocného do ČR, je-li to nutné převoz tělesných ostatků do České republiky případně další doplňkové asistenční služby (dle pojistných podmínek)

Pojišťovny mají obvykle ve všeobecných pojistných podmínkách k cestovnímu pojištění danou povinnost neprodleně kontaktovat asistenční službu v případě jakékoliv pojistné události. Obvykle ale v tomto směru nejsou v praxi zcela striktní. „V jednodušších případech, kdy se nepředpokládá hospitalizace v nemocnici, zajdete k lékaři, který vás ošetří a předepíše vám potřebné léky. Vše většinou zaplatíte v hotovosti (vyšetření 20 až 50 eur, léky 5 až 50 eur) a náklady vám pak pojišťovna proti dokladům proplatí,“ popisuje Milan Káňa z Kooperativy.

„Například v Polsku si ale dejte pozor na ‚falešné‘ lékaře a účty,“ upozorňuje Vlastimil Dlouhý z ERV Evropské pojišťovny. V Bulharsku je prý třeba věnovat pozornost kvalitě lékařů, nespoléhat se na ty neprověřené. „A v Turecku doporučujeme využívat pouze smluvní kliniky. Lékařská ‚mafie‘ je ve všech nemocnicích a platí recepčním v hotelech, aby pacienty posílali právě k nim. Hrozí pak protahování hospitalizace, zbytečné lékařské výkony i zadržování pasů,“ uvádí Dlouhý. Zavoláním i při malých potížích tak rozhodně nic nezkazíte.

„Samozřejmě ale asistenční služba nemůže suplovat rychlou záchrannou službu. Dokonce ani není technicky možné klientovi v zahraničí záchranku z ČR přivolat,“ upozorňuje Pavel Vyskočil, vedoucí dispečinku zdravotní a domácí asistence Global Assistance. „V akutních případech byste měli volat záchrannou službu v místě.“ Číslo na ni vám ale asistenční služba dát může. Jakákoliv takováto akutní pomoc je podle Vyskočila plně kryta pojištěním léčebných výloh. A stejné to bude i v případě, kdy by vás záchranná služba transportovala do soukromého zdravotnického zařízení. „Pokud jde o život ohrožující stav, pak samozřejmě přichází čas na spojení s asistencí až poté, kdy to nemocnému, ale spíše jeho příbuzným či známým situace umožní,“ potvrzuje Bálek.

Pokud jde o platbu, prvotní ošetření a léky budete muset často uhradit v hotovosti (nebo kartou) i tehdy, když budete vše vyřizovat přes asistenční službu. „Obvykle se přitom jedná o platby do sta eur. Poté už lékař všechny platby vyřizuje přímo s pojišťovnou,“ doplňuje Káňa.

Aby ale pojišťovna náklady uhradila, je potřeba mít cestovní pojištění dobře nastavené. Základem jsou odpovídající limity pojistného plnění. „Nejčastěji řešíme banálnější záležitosti, jako jsou zažívací a střevní onemocnění, angíny, sluneční alergie, záněty uší a očí, popálení kůže a méně závažné úrazy,“ říká Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny. V těchto případech se pojistná plnění obvykle pohybují v řádu tisíců či desetitisíců. U závažnějších případů nebo když jste na místě, kde lékařská péče není tak snadno dostupná či kvalitní, se ovšem náklady snadno vyšplhají na statisíce, ale i částky hodně přes milion. Například Česká podnikatelská pojišťovna loni zaznamenala nejvyšší pojistné plnění z léčebných výloh ve výši 4,5 milionu korun (ženu srazila vlna v oceánu), Česká pojišťovna čtyři miliony korun (úraz motorkáře) a Kooperativa zaplatila více než tři miliony korun.

Za co si musíte připlatit?

Zvažte také všechny aktivity, kterýmse na dovolené chcete věnovat, a ověřte si, zda je pojištění zahrnuje již v základu, nebo si budete muset připlatit. A netýká se to pouze sportů, například potápění, vodního lyžování, cyklistiky či vysokohorské turistiky. Například jachting nebo rybolov může být v základu jenom na uzavřených vodních plochách nebo do tří kilometrů od pobřeží. „Vběžnémpojištění máme zahrnuté například také jednodenní výlety na moři s profesionální posádkou či plavbu na zaoceánských lodích nebo lodích typu cruise ship,“ uvádí další z příkladů Čapková. Rozdílné podmínky platí rovněž pro vodní atrakce na plážích. A jen některé pojistky kryjí například i zásah horské služby včetně pátracích akcí.

Pozorně je třeba také prostudovat výluky z pojištění. Kromě alkoholu a omamných látek se totiž mohou týkat i dalších věcí. Například těhotenství nebo chronických onemocnění. Trpíte-li nějakým chronickým onemocněním, jako je třeba cukrovka či vysoký krevní tlak, prodělali jste infarkt apod., důkladně si prověřte, co pojišťovna uhradí v případě, že se váš zdravotní stav na dovolené zhorší. Obvykle je totiž podmínkou stabilizovaný stav 6 až 12 měsíců před odjezdem.

Aby pojišťovna náklady uhradila, je potřeba mít cestovní pojištění dobře nastavené. Základem jsou odpovídající limity plnění.

  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz