Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Cestovní pojištění v praxi. Asistenční služba pomáhá nonstop

Zdraví

  6:43
Pojistnou událost související s léčebnými výlohami a úrazem v zahraničí hlásí v posledních letech ročně více než 70 tisíc českých turistů.

Lékařka (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Aby v praxi při řešení pojistné události v zahraničí (i jiné než léčebných výloh) vše zafungovalo, jak má, je důležitý správný postup. S tím vám poradí asistenční služby, které jsou automatickou součástí cestovního pojištění. Konkrétní rozsah služeb, které zahrnují, se může lišit dle pojišťovny a sjednaných limitů. Vždy však fungují 24 hodin denně, a to v českém jazyce. Důležitá čísla a postupy řešení událostí najdete také v aplikacích pro chytré telefony, například KOOP Asistent nebo Na cesty s Kolbabou.

Nejčastěji lidé pomoci asistenčních služeb využívají při zdravotních problémech. „V případě nepříliš vážných problémů vám doporučí nejbližšího lékaře nebo lékárnu, poradí, jaké doklady bude potřeba předložit pojišťovně při likvidaci, v případě vážnějších úrazů zajistí repatriaci, hospitalizaci či tlumočení s lékařem,“ popisuje Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

Kdy pomůže pojištění léčebných výloh

(v rámci cestovního pojištění)

  • v případech náhlého onemocnění, úrazu nebo smrti v zahraničí

Většinou je z tohoto pojištění hrazeno:

  • ambulantní lékařské ošetření
  • ošetření zubním lékařem při náhlých, akutních a bolestivých stavech zubů či ošetření zubů v souvislosti s úrazem
  • nutná diagnostická vyšetření
  • léčení včetně lékařsky neodkladné operace
  • pobyt v nemocnici
  • léky předepsané lékařem, zdravotnický materiál
  • z lékařského hlediska nutná přeprava do zdravotnického zařízení (např. i přeprava vrtulníkem z místa zranění nebo onemocnění do nemocnice)
  • převoz nemocného do ČR, je-li to nutné převoz tělesných ostatků do České republiky případně další doplňkové asistenční služby (dle pojistných podmínek)

Pojišťovny mají obvykle ve všeobecných pojistných podmínkách k cestovnímu pojištění danou povinnost neprodleně kontaktovat asistenční službu v případě jakékoliv pojistné události. Obvykle ale v tomto směru nejsou v praxi zcela striktní. „V jednodušších případech, kdy se nepředpokládá hospitalizace v nemocnici, zajdete k lékaři, který vás ošetří a předepíše vám potřebné léky. Vše většinou zaplatíte v hotovosti (vyšetření 20 až 50 eur, léky 5 až 50 eur) a náklady vám pak pojišťovna proti dokladům proplatí,“ popisuje Milan Káňa z Kooperativy.

„Například v Polsku si ale dejte pozor na ‚falešné‘ lékaře a účty,“ upozorňuje Vlastimil Dlouhý z ERV Evropské pojišťovny. V Bulharsku je prý třeba věnovat pozornost kvalitě lékařů, nespoléhat se na ty neprověřené. „A v Turecku doporučujeme využívat pouze smluvní kliniky. Lékařská ‚mafie‘ je ve všech nemocnicích a platí recepčním v hotelech, aby pacienty posílali právě k nim. Hrozí pak protahování hospitalizace, zbytečné lékařské výkony i zadržování pasů,“ uvádí Dlouhý. Zavoláním i při malých potížích tak rozhodně nic nezkazíte.

„Samozřejmě ale asistenční služba nemůže suplovat rychlou záchrannou službu. Dokonce ani není technicky možné klientovi v zahraničí záchranku z ČR přivolat,“ upozorňuje Pavel Vyskočil, vedoucí dispečinku zdravotní a domácí asistence Global Assistance. „V akutních případech byste měli volat záchrannou službu v místě.“ Číslo na ni vám ale asistenční služba dát může. Jakákoliv takováto akutní pomoc je podle Vyskočila plně kryta pojištěním léčebných výloh. A stejné to bude i v případě, kdy by vás záchranná služba transportovala do soukromého zdravotnického zařízení. „Pokud jde o život ohrožující stav, pak samozřejmě přichází čas na spojení s asistencí až poté, kdy to nemocnému, ale spíše jeho příbuzným či známým situace umožní,“ potvrzuje Bálek.

Pokud jde o platbu, prvotní ošetření a léky budete muset často uhradit v hotovosti (nebo kartou) i tehdy, když budete vše vyřizovat přes asistenční službu. „Obvykle se přitom jedná o platby do sta eur. Poté už lékař všechny platby vyřizuje přímo s pojišťovnou,“ doplňuje Káňa.

Aby ale pojišťovna náklady uhradila, je potřeba mít cestovní pojištění dobře nastavené. Základem jsou odpovídající limity pojistného plnění. „Nejčastěji řešíme banálnější záležitosti, jako jsou zažívací a střevní onemocnění, angíny, sluneční alergie, záněty uší a očí, popálení kůže a méně závažné úrazy,“ říká Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny. V těchto případech se pojistná plnění obvykle pohybují v řádu tisíců či desetitisíců. U závažnějších případů nebo když jste na místě, kde lékařská péče není tak snadno dostupná či kvalitní, se ovšem náklady snadno vyšplhají na statisíce, ale i částky hodně přes milion. Například Česká podnikatelská pojišťovna loni zaznamenala nejvyšší pojistné plnění z léčebných výloh ve výši 4,5 milionu korun (ženu srazila vlna v oceánu), Česká pojišťovna čtyři miliony korun (úraz motorkáře) a Kooperativa zaplatila více než tři miliony korun.

Za co si musíte připlatit?

Zvažte také všechny aktivity, kterýmse na dovolené chcete věnovat, a ověřte si, zda je pojištění zahrnuje již v základu, nebo si budete muset připlatit. A netýká se to pouze sportů, například potápění, vodního lyžování, cyklistiky či vysokohorské turistiky. Například jachting nebo rybolov může být v základu jenom na uzavřených vodních plochách nebo do tří kilometrů od pobřeží. „Vběžnémpojištění máme zahrnuté například také jednodenní výlety na moři s profesionální posádkou či plavbu na zaoceánských lodích nebo lodích typu cruise ship,“ uvádí další z příkladů Čapková. Rozdílné podmínky platí rovněž pro vodní atrakce na plážích. A jen některé pojistky kryjí například i zásah horské služby včetně pátracích akcí.

Pozorně je třeba také prostudovat výluky z pojištění. Kromě alkoholu a omamných látek se totiž mohou týkat i dalších věcí. Například těhotenství nebo chronických onemocnění. Trpíte-li nějakým chronickým onemocněním, jako je třeba cukrovka či vysoký krevní tlak, prodělali jste infarkt apod., důkladně si prověřte, co pojišťovna uhradí v případě, že se váš zdravotní stav na dovolené zhorší. Obvykle je totiž podmínkou stabilizovaný stav 6 až 12 měsíců před odjezdem.

Aby pojišťovna náklady uhradila, je potřeba mít cestovní pojištění dobře nastavené. Základem jsou odpovídající limity plnění.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!