Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Chlouba Plzně, historické tramvaje, vyjedou o víkendu

Magazín

  15:51
Dvě renovované historické tramvaje a jeden trolejbus zařadily do vozového parku Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Firma měla dosud v historické flotile jediný fungující vůz, původní Křižíkovu tramvaj, nejstarší provozuschopnou tramvaj v zemi. "Všechny tři nově renovované vozy budou jezdit pro radost cestujících už tento víkend," řekl ředitel podniků Michal Kraus.

Historické tramvaje typu T1 a T2 foto: ČTK

Městský podnik zaplatil externí firmě za renovaci těchto dopravních prostředků více než pět milionů korun. Větší flotily mají nyní jen Praha a Brno.

Nejkrásnější výlety

Posázavský pacifik (ilustrační foto)Cestujte po Česku. Lidovky.cz pro vás připravily speciální nabídku tipů na výlety. Najdete tu nejkrásnější výlety po Česku, Moravě a Slezsku.

Více informací najdete ZDE



"Novými" tramvajemi jsou T1 a T2 z produkce ČKD, který patřil ve své době k největším světovým výrobcům tramvají. T1, jejíž oprava přišla na 3,5 milionu korun, je z roku 1956, T2 z roku 1958 a trolejbus Škoda 9Tr z roku 1979. Vozy s řidičem a pomocníkem si mohou lidé také zapůjčit na oslavy za pevnou hodinovou sazbu.

Údržbář Jiří Trnka uvnitř historické tramvaje

Původně americká koncepce
Úzkých T1 jezdilo v Plzni 49. "Vůz vychází z americké koncepce PCC, která od 20. let minulého století tramvaje zcela změnila. Do té doby byly provozované malé, otevřené, částečně dřevěné a rozhrkané vozy, nově šlo o velkokapacitní, dvakrát delší vozy s otočnými podvozky, vyšší rychlostí a plynulým zrychlením," řekl Jiří Kohout z PMDP.

Historická tramvaj typu T1 (na snímku s údržbářem Jiřím Trnkou)

Česko přešlo na koncepci až po válce. Tramvaj se velmi osvědčila a její mladší sestry T3 jezdí dodnes, dodal. Do Plzně se vůz dostal už v roce 1955 a šlo o zásadní zlom v MHD, protože se musely přestavět koleje a začaly se budovat nové tratě, v roce 1962 například na Světovar. T1 byla před rokem 1989 natřená namodro a sloužila jako tramvaj pro děti.

Údržbář Jiří Trnka uvnitř historického trolejbusu Škoda 9Tr

Zamračená T2 pro víc pasažérů
T2 pobere víc cestujících. V letech 1960 až 1962 Plzeň nakoupila 26 těchto tramvají, ale žádná se nedochovala. PMDP ji nyní koupily od libereckého dopravního podniku a za 700.000 korun opravily, natřely na původní červenou, doplnily replikami koženkových sedadel a pokladnou průvodčího. "Jde o velmi zajímavý vůz se světlem uprostřed, fousy a zamračeným čelem," uvedl Kohout.

Údržbář Jiří Trnka představil dvě renovované historické tramvaje typu T1 a T2 a jeden trolejbus Škoda 9Tr

Stejné trolejbusy jezdí v Norsku
Trolejbusy 9Tr se vyráběly ve Škodě Ostrov v letech 1961 až 1982. Se 722 vozidly šlo množstevně o druhou řadu na světě po ruských vozech; dodnes jezdí v norském Bergenu. Vůz už má tyristorovou regulaci a šetrně využívá elektřinu při rozjezdu. V té většina výrobců dodávala nehospodárnou odporovou regulaci, dodal Kohout.

Údržbář Jiří Trnka uvnitř historického trolejbusu Škoda 9Tr

"V Plzni se vystřídalo 153 trolejbusů tohoto typu. Renovovaný vůz jezdil do roku 1991. Poté byl prodán leteckému muzeu do Zruče, kde stál léta bez údržby. V září 1996 ho koupil plzeňský student Karel Šplíchal ze Škoda - Bus klubu Plzeň a začal pracovat na jeho obnově. PMDP ho získaly loni a daly do renovace 900.000 korun. Obnova historických vozidel stojí podle Kohouta dva až pět milionů korun.

Tramvaj Tereza slouží jako kavárna
"PMDP měly ještě v 90. letech Terezu, tramvaj z první republiky, kterou tehdy firma bohužel vyřadila a koupila ji Praha a nyní stojí na Václaváku jako kavárna," uvedl Kohout. "Křižík", provozovaný v Plzni jako historický vůz od roku 1955, je původní Křižíkovou tramvají yráběnou od roku 1899.

Údržbář Jiří Trnka u historického trolejbusu Škoda 9Tr

"Křižíka se snažíme šetřit, protože to je klenot nevyčíslitelné odnoty," řekl vedoucí údržby Václav Přibek. Vůz smí najet maximálně 100 km měsíčně a nemůže vyrážet ve špatném počasí. PMDP bude nyní přednostně nabízet "nové" dvě historické tramvaje.
PMDP mají ve flotile ještě nejobvyklejší českou tramvaj T3, upravenou do stavu roku výroby 1976. Lidé se čílí, že to historický vůz není, protože její sestry ještě jezdí, ale je to už veterán, dodal Kohout.

Autor:

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč