Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Co musí umět školák? Dobeš zavádí seznamy znalostí

Věda

  14:00
PRAHA - Snaha ministra Dobeše hlídat celé české školství dopadne po základních a středních školách i na vysoké. Resort chce ověřovat znalosti vysokoškoláků. A plánuje vznik hodnoticí agentury.

Ministr školství Josef Dobeš (VV). foto: ČTK

Po testování dětí v pátých a devátých třídách základních škol a po státních maturitách ministr školství Josef Dobeš (VV) chystá vznik nového úřadu, který bude kontrolovat vysoké školy, zda "produkují" absolventy s takovými dovednostmi a znalostmi, které slibují.

ČTĚTE TAKÉ:

"Vzniknou požadavky na minimální výstupní standard absolventů vysokých škol," zaznělo před pár dny z úst Jiřího Nantla z ministerstva školství, který se podílí na přípravě nového zákona o vysokých školách.

O co vlastně jde? Ministerstvo chce alespoň obecně stanovit, co by měli absolventi bakalářských či magisterských oborů znát a umět. Každá škola si pak tyto základní standardy rozpracuje podle nabídky svých oborů.

Standard podle ministra Dobeše

Jak to škola bude plnit, zhodnotí zvláštní agentura. Její vznik souvisí i s celkovou proměnou systému udělování akreditací. Pokud bude závěr hodnotitelů negativní, není vyloučeno, že škola v krajním případě přijde o akreditaci.

Jenže Dobešův plán zatím existuje pouze v hrubých obrysech; dnes není jasné, jak by takové ověřování znalostí absolventů vlastně vypadalo. Nicméně agentura se nezaměří pouze na tohle, bude ji zajímat i počet docentů a profesorů na škole, stejně tak vědecká činnost. "Je to cesta správným směrem," hodnotila nápad mluvčí brněnské Masarykovy univerzity Tereza Fojtová.

Standard jako zákon
Méně nadšení ovšem budí standardy určené pro základní školy. Výčet znalostí, které má mít každý páťák a deváťák, ministerstvo dokončilo a školám naservírovalo letos v červenci. Mají základním školám napovědět, co se objeví v plošných testech, které páťáky a deváťáky čekají ve školním roce 2013/14.

Co má umět předškolák?

Dobešovy standardy stanovují i to, co má zvládnout předškolák. Podle ministerstva se má umět obout, pochopit vtip či říct říkanku.

"Rozvolnili jsme osnovy a školy nemají žádnou zpětnou vazbu. Co teď potřebujeme, je v klíčových bodech nastavit standardy a ty pak měřit. Učitelé i ředitelé musí dostat komplexní zpětnou vazbu, aby věděli, jak učí," obhajoval v LN před časem ministr školství Dobeš nutnost zavést testy a standardy.

Na ministerstvo se ale snáší kritika. "Se standardy jako takovými problém nemáme. Počítalo se s tím, že standardy dříve či později vzniknou. Mají být ale vydiskutované, což nejsou," řekla ředitelka Stálé konference asociací ve vzdělávání Silvie Pýchová.

Zároveň tu podle ní chybí dlouhodobá koncepce, v níž by bylo jasně řečeno, jakou mají testy provázanost se školskou reformou a jaké jsou dlouhodobé cíle resortu.

Se standardy mají zkušenosti i střední školy, odráží se ve státních maturitách, které si letos na jaře odbyly premiéru. Z 98 762 neuspělo 14,4 procenta studentů. I tady platí, že zkouška dospělosti pod taktovkou státu ověřuje, co by měl každý maturant podobně jako každý páťák a deváťák umět.