8. května 2015 6:51 Lidovky.cz > Relax > Věda

Co se děje s mozkem během nemoci?
Nové přístroje vědcům v Brně pomohou

Více poznatků o fungování mozku a míchy si vědci slibují od dvou nových... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Více poznatků o fungování mozku a míchy si vědci slibují od dvou nových... | foto: ČTK
BRNO Více poznatků o fungování mozku a míchy si vědci slibují od dvou nových tomografů ve Středoevropském technologickém institutu (CEITEC) v Brně. Přístroje pořízené za přibližně 100 milionů korun pomohou při výzkumu závažných onemocnění, jako je epilepsie, schizofrenie, Alzheimerova a Parkinsonova choroba. Vědci se ale zaměří také na rizikové chování řidičů nebo mozkové činnosti při vnímání hudby.

Nákup magnetických rezonancí v minulosti přezkoumával antimonopolní úřad i policie. Žádná chyba ale nevyšla najevo. Univerzita dodavatele vybrala v souladu se zákonem a přístroje nakoupila za odpovídající cenu.

Tomografy od firmy Siemens se liší od běžných přístrojů v nemocnicích svými technickými vlastnostmi i softwarovým vybavením. „Díky novým magnetickým rezonancím budeme mít přesnější a detailnější výsledky měření a můžeme provádět nové typy měření, které dosud nebylo možné v České republice realizovat,“ uvedl koordinátor výzkumu mozku a lidské mysli Ivan Rektor.

Jedním z prvních výzkumných úkolů se stane mezinárodní studie o Parkinsonově a Alzheimerově nemoci. Několik let budou lékaři sledovat vybrané pacienty a porovnávat u nich projevy nemoci, výsledky genetických testů a anatomické a funkční snímky jejich mozků. „Shromážděné znalosti nám v budoucnu pomohou s časnou diagnostikou choroby a se zlepšením prognózy,“ řekl Rektor.

Projevy Alzheimerovy choroby

Ve spolupráci s Fakultní nemocnicí u svaté Anny vznikne také studie zaměřená na epilepsii. Spolu s odborníky z Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity zase chtějí lékaři sledovat, do jaké míry ovlivňuje pravidelný pohyb projevy a rozvoj časné Alzheimerovy choroby. Studie zahrnuje pacienty s mírným postižením paměti a zdravé dobrovolníky jako kontrolní skupinu. Vědci předpokládají, že cvičení může zlepšit kvalitu života pacientů a zpomalit nástup onemocnění. Prostřednictvím tomografů budou sledovat stav mozku a pozornostních a paměťových funkcí.

Více poznatků o fungování mozku a míchy si vědci slibují od dvou nových tomografů ve Středoevropském technologickém institutu v Brně

Nové přístroje jsou součástí sdílené laboratoře multimodálního a funkčního zobrazování, v níž mohou vědci využívat také speciální elektroencefalograf. „Výzkum, který se zde začíná rozvíjet, je dobrým příkladem spolupráce různých vědních oborů. Propojení lékařských, biologických nebo fyzikálních disciplín s obory z odlišné části vědního spektra, jako je psychologie, kinantropologie nebo hudební věda, může významně posunout poznání fungování lidské mysli,“ řekl rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek.

Lidovky.cz, ČTK