Stohwassera k napsání knihy motivovaly vlastní pedagogické zkušenosti. „Vidím nedokonalost osnov. Studenti se učí na písemku mechanicky, nemají fyzikální myšlení,“ řekl.
Zákonitosti oboru učitel odhaluje prostřednictvím odpovědí například na otázky: Čůrají ryby?, Proč jsou kapky kulaté?, Uschne prádlo, když zmrzne? V učebním materiálu chybějí vzorečky i počítání. „Z otázek nenásilně ty fyzikální zákony vyplývají. Cílem je vzbudit zájem o fyziku a ukázat, že fyzika je i bez počítání,“ uvedl autor.
Při tvorbě otázek, kterých by v knížce mělo být padesát, ho inspirovaly dotazy studentů při výuce. Na svých žácích také ověřuje, zda jsou zajímavé. „Schválně si vybírám ty, kteří nemají fyziku příliš v lásce,“ poznamenal Stohwasser.
Zeptali jsme se vědců |
Připravovaná publikace není určena jen pro středoškoláky. „Myslím, že by mohla být přístupná už pro děti na druhém stupni, tedy od šesté třídy výš. I leckteré maminky projevily zájem, protože se jich děti ptají,“ řekl autor.
Ačkoliv získal nabídky od nakladatelství, v zájmu uchování originality své knihy zvolil pro financování cestu tzv. crowdfundingové kampaně, tedy hromadného oslovení veřejnosti na internetu. „Je to pro mě momentálně nejsnazší cesta. Zjistím také, jestli o to lidé mají zájem,“ uvedl. Věří, že se mu potřebných 108 000 korun podaří vybrat. Dnes v poledne, tedy měsíc před koncem sbírky, měl pohromadě asi polovinu.