Výsledky však podle nich neznamenají, že děti nepotřebují vzdělávat v bezpečném užívání internetu. Výzkumníci odhalili, že některé problematické zkušenosti jdou ruku v ruce s vývojovými potřebami dětí, zejména s objevováním identity a sexuality, budováním vztahů a rozvojem morálních zásad. To, co dospělí vnímají jako riskantní jednání, může být běžnou součástí duševního vývoje teenagera, která se nově odehrává nejen v reálném, ale také virtuálním světě.
ČTĚTE TAKÉ: |
Děti často nevidí smysl v omezování jejich online aktivit v zájmu ochrany před nástrahami internetu. Některé věcí prostě samy preventivně nedělají. "Nepříjemným sexuálním obsahům nebo komunikaci čelí tak, že se jim prostě vyhnou," uvedl v tiskové zprávě vedoucí výzkumného týmu David Šmahel. Jako únikové strategie děti často zmiňují přechod na jinou webovou stránku nebo zdrželivost při zveřejňování záběrů z vlastního soukromí.
K obecně zmiňovaným problémům bezpečného internetu patří sdílení vlastních fotek se sexuálními prvky. Podle teenagerů zapojených do výzkumu leží zodpovědnost za podobné chování na těch, kteří se jej dopouštějí. Opatrný přístup dětí a jejich povědomí o základních rizicích naznačují některé autentické odpovědi z průzkumu.
Experti nicméně varují, že zdaleka ne všechny děti ví, jak se nástrahám internetu vyhýbat. Ve výzkumu popisovaly také mnoho ze svých negativních zkušeností s internetem, od kyberšikany po krádeže identity či problémy s komerčním obsahem. Děti je tak podle Šmahela třeba nadále vzdělávat jak ve škole, tak prostřednictvím rodičů.
Brněnský vědecký tým je dlouhodobě zapojen do evropského výzkumu EU Kids Online. Loni například výzkumníci zjistili, že nástrahy internetu více ohrožují psychicky nevyrovnané děti. S negativními jevy se pak lépe vypořádávají děti, které vyrůstají ve stabilním prostředí a jimž rodiče vštípili zdravé sebevědomí.