11. července 2015 6:05 Lidovky.cz > Relax > Věda

Dieta podobná půstu prý
prodlouží život, tvrdí vědci

Ne každá dieta vykouzlí úsměv na tváři | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ne každá dieta vykouzlí úsměv na tváři | foto: Shutterstock
ŘÍM Dieta podobající se částečnému půstu, která trvá pět dní každé tři až šest měsíců, má umožnit prodloužení života o deset let, a to v plném zdraví. Dieta obsahující jen málo proteinů a žádný cukr dokázala, že laboratorní myši žily o 11 procent déle, tvrdí italský deník Corriere della Sera.

Jde o speciální formu půstu, která nás může ochránit před různými nemocemi a zpomalit stárnutí. Tyto výsledky nepřinesl žádný zázračný elixír, ale výzkum vědeckého týmu pod vedením Valtera Longa, ředitele Institutu dlouhověkosti na Jihokarolínské univerzitě, a šéfa výzkumného programu Onkologie a dlouhověkost Ústavu molekulární onkologie v Miláně.

Dieta napodobující půst, kterou vědci označili jako DMD, předpokládá stravu s nízkým obsahem proteinů a minimální úrovní cukrů, která se praktikuje pět dní každé tři až šest měsíců.

„Dieta zlepšuje zdravotní stav tím, že omezuje rizikové faktory související se stárnutím, jako jsou například kardiovaskulární choroby, cukrovka, obezita a rakovina,“ vysvětluje Longo. „Stárnutí organismu je tedy zpomaleno tím, že je stimulována regenerace tkání založená na kmenových buňkách,“ dodává.

Taková dieta posiluje imunitní a nervový systém tím, že eliminuje ohrožené a zbytečné buňky a zajišťuje vytváření nových, a to přirozeným způsobem, jak se to děje při narození a v době růstu. „Dobu a způsob diety musí sledovat lékař, protože je třeba přihlížet k fyzickým podmínkám jednotlivce. Po pěti dnech se lze vrátit ke způsobu stravování, na nějž jsme byli předtím zvyklí,“ uvádí Longo.

Prodloužení života o deset let

Vědci prováděli svůj výzkum nejprve na kvasinkách, pak na myších a nyní také na člověku. „U myší jsme kromě pozitivních účinků, jako je snížení případů rakoviny a horečnatých onemocnění, omlazení imunitního systému a zvyšování počtu kmenových buněk v různých orgánech včetně mozku zlepšujících učení a paměť, konstatovali prodloužení života o 11 procent. U člověka můžeme odhadovat prodloužení života zhruba o deset let s tou výhodou, že se přitom bude těšit lepšímu zdraví,“ řekl Longo.

Dieta musí trvat po celý život. Tvoří ji rostlinná strava a představuje další krok ve výzkumu Valtera Longa, který byl publikován loni a v němž šlo o to, že naprostý a pravidelně se opakující půst, který „vyhladoví“ rakovinové buňky, zesiluje pozitivní účinky chemoterapie tím, že chrání před toxickými účinky zdravé buňky, Dnes klinické studie pokračují na početnějších skupinách pacientů.

Sedmačtyřicetiletý Valter Longo, původem z Janova, studoval na amerických vysokých školách a pak na Jihokarolínské univerzitě zkoumal především neurobiologické aspekty stárnutí včetně Alzheimerovy nemoci. Ve svém výzkumu nezapomíná na přírodu a zajímá se o stoleté osoby. „Jejich životní styl funguje, mají společné základy, ať žijí v Okinawě, v Řecku nebo v Itálii. Jejich studiem tedy můžeme odhalovat tajemství dlouhého života,“ zdůrazňuje.