Diskuze
Tak tu reformu vysokých škol nedělejme
Děkujeme za pochopení.
J. Frgalova
můj názor
je tento. Zachovat Univerzity jako plně hrazené ze stát.rozpočtu ( žádné školné) a zbytek VŠ eliminovat a nechat je vybírat školné dle jejich uvážení. Zbyde víc peněz pro všechny.
J. Polanecký
Paní Kvačkové
která je největším expertem LN na vzdělání, by možná neškodilo navštívit akademické prostředí častěji, pobavit se s více studenty a posoudit míru jejich zmanipulovanosti akademickými pracovníky a vedením škol. Být důkladně informován o všem, co se v posledních letech mele v oblasti terciálního vzdělávání, je nadlidský úkol i pro člověka, který se tím profesně zabývá (na rozdíl od paní žurnalistky) a ve vedení nějaké VŠ po léta pracuje. Těch problémů je spousta, jsou provázány a hlavně, stát neustále mění pravidla hry pokud jde o financování VŠ a jejich hodnocení. Před lety měl stát vidinu, že bude mít minimálně 50 % populace diplomy a 75 % populace maturitu. Dnešní situace je důsledkem této strategie.
K. Spurná
Re: Paní Kvačkové
Já sleduji příspěvky paní Kvačkové již delší dobu, jednou jsem ji dokonce viděla naživo při jedné diskuzi a dodnes nějak nemohu přijít na to, čím si zasloužila tu výsadu, že je expertem LN na vzdělávání, když o něm evidentně neví vůbec nic a dokonce snad v nedávném on-line rozhovoru připustila, že neodučila nikdy jedinou hodina na jakémkoliv stupni školy.
P. Hanžl
Soukromé školy totiž od státu nedostávají nic
Zakončení textu paní Kvačkové, že "Soukromé školy totiž od státu
nedostávají nic", je zavádějící, ba přímo lživé. Soukromé vysoké školy
mohou dostávat dotace od státu, viz Pravidla pro poskytování dotací
soukromým vysokým školám (http://www.msmt.cz)
a střední soukromé vysoké školy dostávají dotace podobně jako státní.
J. Jirsa 817
Kvackova proste veri VV
Asi by bylo dobré zmínit, že paní redaktorka Kvačková prostě "věří Věcem Veřejným" ... Viz text v OnaDnes: ona.idnes.cz/vv-verim-kdyz-tam-mam-dceru-rika-matka-karoliny-peake-pci-/spolecnost.aspx?c=A110906_161259_spolecnost_jup
P. Vinklárek
Já tomu nerozumím...
Asi si tu navrhovanou reformu budu muset najít a přečíst. Za tím mám bohužel pocit - a nechci se nikoho dotknout - že je to spíše o tom "hlavně že se demostruje". Nějak mi uniká debata o školném. Měl jsem za to, že vzdělání je investice jako každá jiná. Proč by měla být zadarmo? A že si ho někdo nemůže dovolit? Tak to prostě je. Kdo z nás by nechtěl mercedes třídy S? Ale když na to nemám, tak ho holt mít nebudu. 50% mladých jsou vysokoškoláci s titulem, kteří jdou na teplá státní místa (bez titulu samozřejmě nemáte šanci), aby tam čerpali dotace EU apod. Jen už tady bohužel nějak schází ti, co opravdu vytvářejí nějakou hodnotu. Obávám se, že za pár let už opravdu nebudeme umět vypěstovat brambory. Sice nebudeme mít co jíst, za to ale budeme umět parádně čerpat dotace a vymýšlet programy na podporu výroby kulatých čtverečků... A jestli zruší v Plzni tu akreditaci, tak bych to hnal až do Haagu, bo tady jsem tedy jednoznačně na straně studentů!
J. Jirsa 817
Re: Já tomu nerozumím...
Přehled dokumentů k reformě včetně vybraných komentářů je v blogu
Jana Sladka na Respektu
(sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-54508190-informace-k-reformam-vs). Zajímavá sekce textů všech zúčastněných stran je na serveru Ceska Pozice, Domov, Veda a vzdelani. Můj pokus popsat situaci najdete na idnes pod nazvem Proč nyní nastal neklid vysokých škol uvnitř i navenek,
J. Jirsa 817
Ach jo ...
(1) "studenti vyšli do ulic z podnětu svých učitelů". Skutečně jen někdo, kdo nechápe, jak funguje univerzita, nemůže rozumět tomu, když přednášející a studenti něco připraví dohromady (třeba na semináři, na chodbě fakulty či u jednoho stolu v hospodě). Pak hold musí paní Kvačková hledat, kdo je tou hnací silou, která ostatní zneužívá, kterou je tedy třeba odhalit, demaskovat a případně zničit. Právě díky vzájemnosti mezi přednášejícími a studenty při organizování akcí během Týdne neklidu se hovořilo o akademické obci.
(2) "když se jich zeptáte, proti čemu protestují, nevědí" ... škoda, že paní Kvačková tráví čas tím, že kouká na Novu, místo aby někdy přišla na VŠ na diskuse, ve kterých studenti vystupovali a vystupují, případně místo toho, aby četla jejich články či rozhovory (viz poslední Respekt, Iforum aj.). ... ale to by bylo pro novináře její úrovně asi příliš.
(3) "na dotaz jakou, pak téměř bez výjimky mluví jen o tom, že vysoké školy potřebují víc peněz" ... tohle je lež. Paní novinářka by mohla číst alespoň své vlastní noviny (kam jsem o reformě několikrát psal bohužel třeba já), nebo ČeskouPozici, kde o reformě publikují mj. lidé z technických vysokých škol. To, co píše Kvačková je prostě kec.
(4) "Navrhuji tedy žádnou reformu nedělat, dát vysokým školám jen tolik, kolik můžeme a nechat je být." Tak hluboce promyšlený, analytický a nápaditý názor od redaktorky, která by měla mít vědu a vzdělání na starosti, překvapí i otrlého čtenáře.
J. Savova
naprostý souhlas
naprostý souhlas s vaším textem! i s textem V. Němce; bylo až zarážející vidět - respektive slyšet - demonstrující studenty; žádný z nich nedokázal odpovědět na otázku, co v reformě je a s čím konkrétně nesouhlasí; hlavně že se demonstruje!
K. Spurná
Re: naprostý souhlas
Ono ovšem záleželo na tom, na jaké zprávy se člověk díval. Nova takto rozhodně mohla působit, ovšem Vy vážně věříte, že to byl reprezentativní vzorek?
V. Němec
Papouškování
Také mne překvapilo jak se nejistě a mnohdy zmateně studenti vysokých škol vyjadřovali k reformě a i to něco napovídá o tom jaká je úroveň výuky na VŠ a tím jací jsou jejich učitelé proto se bojí jakýchkoli změn už by totiž mohly ukázat že na učení na VŠ jednoduše namají a museli by odejít
K. Spurná
Nemáte pravdu
Vážená paní Kvačková, musím se ohradit proti několika nepravdivým tvrzením, které ve svém článku uvádíte. Studenti mají vlastní hlavu, aby byly schopni zhodnotit obsah a především dosah navrhované reformy, jako jeden z nich tedy důrazně odmítám, že by mě někdo postrkoval nebo naváděl, jak se ve svém "příspěvku" snažíte naznačit. Taktéž si myslím, že studenti jsou informováni dobře a pokud ne, snaží se informace získat na diskuzích, z průvodců reformami a pod. Nezobecňujte, prosím, na základě reportáže na Nově. Jistě totiž máte sama tyto materiály taktéž nastudovány. Že vysoké školy potřebují více peněz, to je prostě fakt, který bohužel nijak neoddiskutujete a na který se trvale upozorňuje např. porovnáním s jinými zeměmi EU i světa. Dalším faktem je to, že navrhované školné finanční situaci škol nijak nezlepší, má pouze pokrýt pokles peněz ze státního rozpočtu. Veřejnost nám taktéž nefandí tak zcela, jak tvrdíte, ale pokud nám přesto nějaká její část fandí, není to snad známka toho, že naše námitky a argumenty mají jistou relevanci. Já osobně si velmi cením např. podpory rektora AMU, kterou nám nepřímo vyjádřil v pořadu HydePark, ten se totiž, na rozdíl od Vás, touto problematikou zabývá důkladně, v akademickém prostředí se pohybuje řadu let a umí problematické aspekty vysvětlit bez zbytečných posměšků a citově zabarvených ironických výkřiků. Na závěr bych jen ráda podotkla, že takovéto Vaše bezobsažné rádoby úderné příspěvky nijak diskuzi neobohacují, tak jestli by nebylo dobré si danou problematiku nejprve nastudovat a poté napsat něco smysluplného. Nicméně děkuji za názor.