1. ledna 2013 7:02 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Nadměrné cestování vesmírem
může urychlit nástup Alzheimera

Raketoplán Endeavour proletěl při své poslední misi nad Itálií. (1. 6. 2011) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Raketoplán Endeavour proletěl při své poslední misi nad Itálií. (1. 6. 2011) | foto: NASAČTK
WASHINGTON Dlouhodobě cesty vesmírem, jako by byl například výlet na Mars, mohou vystavovat astronauty záření, které urychluje rozvoj Alzheimerovy choroby. Ukazují to experimenty na laboratorních myších, vyplývá z výzkumu zveřejněného ve vědeckém časopise PLoS ONE.

"Rizika pro zdraví z ozáření ve vesmíru, jako je rakovina, jsou již dlouhodobě známa," poznamenal profesor neurobiologie Kerry O'Banion z Rochesterské univerzity ve státě New York.

ČTĚTE TAKÉ:

"Ale tato poslední studie poprvé ukazuje, že vystavení (člověka) úrovni záření podobné té, jež by byla během mise na Mars, může vyvolat nežádoucí kognitivní účinky a urychlit změny v mozku spojené s Alzheimerovou chorobou," dodal výzkumník.

Na Zemi nebo na oběžné dráze v její bezprostřední blízkosti chrání kosmonauty před neustálým bombardováním radioaktivních částic z vesmíru planetové magnetické pole.

Ale pro dlouhodobé pobyty v hlubokém vesmíru existuje v současné době jen málo způsobů, jak se chránit. Toto nebezpečí vzbuzuje obavy amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), který plánuje poslat kosmonauty na asteroid v roce 2021 a na Mars do roku 2035.

Lidovky.cz, ČTK

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.