9. prosince 2015 13:36 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Dlouhodobé sezení může vážně ohrozit
zdraví. 6 tipů, jak předejít potížím

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Bolest zad (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bolest zad (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
ŘÍM Sedavý způsob života je závažným rizikovým faktorem pro ty, kdo trpí chorobami koronárních tepen, především jsou-li starší šedesáti let. Muži sedí v průměru u televize, před počítačem nebo v automobilu denně osm hodin, ženy o něco méně. Evropští kardiologové přicházejí s několika triky, které se dají použít doma i v úřadě a které jsou dobrou prevencí. Píše o tom italský deník La Repubblica.

Obranou organismu před srdečními nemocemi může být i to, že se v době, kdy běží mezi filmem v televizi reklama, zvednete z pohovky. Hodiny strávené před televizí zkrátka ohrožují zdraví. Překonejte lenost a využijte každé příležitosti k pohybu. Nestačí ráno si zacvičit a pak strávit celý den v sedě. Dlouhodobé sezení totiž zmaří veškerý pozitivní účinek cvičení, upozorňují experti z Evropské společnosti pro kardiologii. Jejich varování se týká zejména těch lidí, kteří trpí nemocemi koronárních tepen většinou způsobených arteriosklerózou.

Evropská společnost pro kardiologii nabízí šest triků, jak využít času, kdy se nic neděje:

1. Každých 30 minut se zvedněte a hýbejte se.

2. Zvedněte se při reklamách v televizi, či ještě lépe: cvičte u televize.

3. Zvyšte svou pozornost tím, že budete dělat pravidelné přestávky u počítače, při nichž se vzdálíte od obrazovky.

4. Dejte si raději lehké jídlo venku než abyste jedli u počítače.

5. Jděte si lehnout místo toho, abyste večer seděli v křesle před televizí. Prospěje to i kvalitě vašeho spánku.

6. Pozoruje hodinu po hodině, co celý den děláte, abyste zjistili, nakolik jste propadli sedavému životnímu stylu.

Na rozdíl od toho, co lékaři doporučují, se pacienti radami týkajícími se životního stylu neřídí. Zvláště muži tráví v průměru osm hodin denně v nepřetržitém sezení, zvláště ti, jimž je šedesát a více let. Především sedí u televize nebo u počítače anebo řídí automobil. Ženy, které jsou zaměstnány péčí o domácnost, stráví denně sezením sedm hodin. Dlouhodobé sezení ovšem může zcela vymazat účinky programů rehabilitace, které jim jejich lékaři sestavili.

Kanadští vědci z Institutu kardiologie Ottawské univerzity monitorovali denní program 278 pacientů, mužů i žen, kteří prováděli rehabilitaci srdce. Přirozeně ti, co nejvíce seděli, měli také vyšší index tělesné hmotnosti a nižší kardiorespirační zdatnost, tedy schopnost srdce a cévního systému dopravovat krví dostatek kyslíku k pracujícím svalům. Výzkum byl publikován na stránkách European Journal of Cardiovascular Prevention.

„Byli jsme překvapeni výsledky, protože naši pacienti vědí, jak je pohyb významný. I přesto tráví muži osm hodin denně v sedě, ať už doma, v úřadu nebo v autě,“ konstatovala šéfka studie Stephanie Princeová. „Kdo dlouhodobě sedí, váží více a má menší schopnost obnovy fyzických sil. Pacienti trávící mnoho času v sedě vykazují horší zdravotní stav, i když provozují nějakou fyzickou aktivitu. Omezit dobu sezení je zrovna tak důležité jako cvičit,“ dodala. „Jestliže méně sedíme, nenahradí to cvičení, ale může to pomoci v tom, že se více hýbeme,“ zdůrazňuje doktorka Princeová. A jak ?

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz