Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Dobeš přišel o školní psychology, teď shání peníze

Věda

  16:00
PRAHA - Základní škole v jihomoravských Boskovicích chybí od pondělí školní psycholožka. Pokud si za ní učitelé, rodiče a žáci zvykli chodit, mají smůlu. Škola ji musela propustit, nedostala na ni peníze. Stejně na tom jsou desítky dalších základních a středních škol.

Kolečko s psychologem. Pokud mají školy možnost, nechávají se studenty hovořit odborníky. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

V září totiž skončil dvouletý projekt spolufinancovaný z evropských fondů, z něhož putovaly peníze do 173 škol na platy dvou set psychologů a speciálních pedagogů. Navazující projekt, z něhož by školy odborníky dál platily, byl připraven, ministerstvo školství ho ale nestihlo včas odklepnout.

„Někteří psychologové a speciální pedagogové si museli najít jinou práci, někteří šli na úřad práce,“ řekl LN Richard Braun, hlavní manažer ukončeného projektu Rozvoj školních poradenských pracovišť.

Podpora školních psychologů

* Celkem tři navazující projekty zaměřené na podporu školních psychologů a speciálních pedagogů připravil Institut pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP) od roku 2005.

* Třetí projekt, který měl být spuštěn letos na podzim, ale ministerstvo školství ještě neschválilo. Celkem 173 škol tak nemá peníze na platy odborníků.

* Projekty v červenci přešly pod Národní ústav pro vzdělávání. Pod něj se sloučily IPPP, Výzkumný ústav pedagogický a Národní ústav odborného vzdělávání.

Podle informací LN jsou mezi školami, které přišly o finance, i takové, které se letos v září zapojily do pilotního ověřování „smluv s rodiči“. Ty mají školy uzavírat s rodiči, jejichž dítě nenosí úkoly či neposlouchá učitele. A právě školní poradenská pracoviště se mají na vytváření smluv významně podílet.

Ministr školství Josef Dobeš (VV) přitom tvrdí, že je jeho prioritou počet školních psychologů zvyšovat. To, že teď školy o odborníky přišly, zdůvodňuje resort několika připomínkami k projektu. „O návaznost a udržitelnost projektu nemusí mít nikdo obavy, další fáze je ve schvalovacím řízení a do tří měsíců by měl být nový dvouletý projekt spuštěn,“ sdělil mluvčí Patrik Kubas.

Funguje to, a máme to zrušit?

Podle Brauna je to ale pozdě. „V září nám tvrdili, že projekt pokračuje od října, ale my jsme věděli, že to není možné. Ministr prý teď urychlil všechny procedury, ale to už je pět minut po dvanácté. Já už ty lidi do projektu všechny zpátky nedostanu,“ tvrdí.
Některé školy doufají, že se peníze podaří sehnat, a zatím platí odborníky samy. „Máme tu na půl úvazku speciální pedagožku, do prosince na ni peníze mám,“ řekla LN ředitelka pražské ZŠ Havlíčkovo náměstí Irena Meisnerová.

„Díky tomuto a dalším projektům se podařilo na škole vytvořit perfektní poradenské pracoviště. Když se něco konečně rozjede, podaří se dát dohromady tým lidí, učitelé se tam naučili chodit, rodiče, a to i ti romští, se tam naučili chodit, děti tam chodí, funguje to, a my to máme zrušit?“ ptá se ředitelka.

Podle odborníků je tento krok nesystémový. „Umím si představit efektivnější projekt, ale ukončit aktivitu bez toho, aby na ni navazovala plynule nová, je skandální,“ řekla LN Lenka Felcmanová z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.

PSALI JSME:

Navazující, zatím neschválený, projekt se zaměřuje nejen na školy, ale i na spolupráci mimo školu, a to s pedagogicko-psychologickými poradnami či středisky výchovné péče. Autorkou projektu je ředitelka Institutu pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP) Jana Zapletalová. Ta ale byla minulé pondělí odvolána. IPPP od července patří pod novou organizaci Národní ústav pro vzdělávání.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!