9. října 2015 7:48 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Dostatek pohybu svědčí
mozku. Je výkonnější

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Lékem proti stárnutí je pohyb. jak se udržet fit a neohrozit zdraví? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lékem proti stárnutí je pohyb. jak se udržet fit a neohrozit zdraví? | foto: Shutterstock
Je-li vám více než šedesát let a máte-li přimět mozek k nějakému výkonu, nepochybně budete muset vynaložit větší úsilí než váš mladší kolega. Před několika lety ukázaly studie, které vedla americká Ohijská univerzita, že na některé složité texty reagovali senioři méně rychle než mladé dospělé osoby, ale že v jednoduchých cvičeních byli schopni dosáhnout stejně dobrých výsledků.

Jiné výzkumy naznačují, že senioři dokážou mobilizací více zdrojů a za trochu delší dobu dosáhnout stejného výkonu jako dvacetiletí, a to i ve složitých testech. Píše o tom francouzský deník Le Figaro.

Výzkum, který nyní uskutečnili lékařka Chelsea Wongová a její kolegové z Beckhamova institutu na Illinoiské univerzitě v týmu profesora Arthura Kramera, ukázal, že možná existuje způsob, jak zůstat výkonným v šedesáti či osmdesáti letech, a to i ve složitých testech. A jaké je toto tajemství? Je to dobrá fyzická kondice.

Vědci rovněž určili oblast mozku, kde se projevují pozitiva dobré kardiorespirační zdatnosti. „Naše pokusy ukázaly, že existuje pozitivní vztah mezi aktivací přední cingulární kůry, suplementární motorické korové oblasti a kardiorespirační zdatností u starých jedinců,“ vysvětluje Wongová. To jsou klíčové zóny mozku, kde se realizují a koordinují různé úkoly.

Zásadní je pohyb

Při výzkumu na Beckhamově institutu mělo 128 dospělých osob s různou kardiorespirační zdatností vyhodnotit informace, které se často rozcházely. Přitom byly vyšetřovány magnetickou rezonancí, aby vědci mohli měřit činnost jejich mozku.

Seniorka, ilustační foto

„Test spočíval v tom, že tyto osoby měly řešit dva různé úkoly a přitom dobře reagovat motorickými pohyby“ prsty rukou, vysvětluje Wongová. „V této rozsáhlé studii zdravých dospělých jedinců poukázali Wongová a její kolegové na mechanismus mozku, který by mohl vysvětlovat již známou souvislost mezi dobrou fyzickou formou a lepšími výkony mozku,“ uvádí profesor Jonathan Burdette z Univerzity Wake Forest v Severní Karolíně. V praxi profesor Burdette radí provádět pravidelná tělesná cvičení a procvičovat mozek, aby se udržoval v optimální formě. Pomoci mohou rovněž zdravá výživa a meditace, dodává.

Zásadně důležitá je v každém případě fyzická aktivita. Již před deseti lety na Beckhamově institutu profesoři Stan Colcombe a Arthur Kramer ukázali, že její prospěšnost pro mozek přetrvává i bez ohledu na další parametry, jako je sociálně ekonomické postavení, kouření, konzumace alkoholu, kávy a vysoký krevní tlak. „Žijte zdravě a buďte aktivní,“ shrnuje Wongová.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz