Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Důchodců se na silnicích nebojím, říká odbornice

Zdraví

  7:00
Senioři jsou na silnicích sice pomalejší, většinou si ale nedovolí riskovat. Horší jsou mladí řidiči – nerespektují pravidla a pijí alkohol, varuje Jana Ambrožová, členka Asociace dopravní psychologie.
ilustrační foto

ilustrační foto foto: Shutterstock

LN Kterých řidičů se na silnicích vy osobně nejvíc bojíte? Jsou nebezpečnější senioři, nebo mladí lidé s čerstvým řidičákem?
Nejvíc se bojím řidičů, kteří na silnici riskují, jezdí bezohledně a nepředvídatelně. U takových nikdy nevím, jak se zrovna zachovají. Senioři mají pomalejší reakce a mohou být občas dezorientovaní. Většinou si ale uvědomují své limity, které nahrazují získanými zkušenostmi a opatrnou jízdou. Naproti tomu mladí řidiči na silnici nebezpečně riskují a může jim chybět předvídavost. Nemají dostatek zkušeností s nejrůznějšími nástrahami silničního provozu. Někteří z nich nejsou ochotní respektovat pravidla, například že si musí zapínat bezpečnostní pásy nebo že nesmí telefonovat za jízdy. Jejich častým prohřeškem je také alkohol a drogy.

LN A co další riziková skupina: muži středního věku v rychlých a drahých autech?
U nich přestupky souvisejí nejčastěji s bezohlednou jízdou, která se ale v řadě případů těžko dokazuje. Tito řidiči bývají často vybodovaní za rychlost.

LN Která věková skupina se k vám kvůli vybodování dostává nejčastěji?
Přesnou věkovou statistiku nemám zpracovanou, ale rozhodně můžu potvrdit, že se jedná především o mladší řidiče do pětadvaceti let. Přibývá těch, kteří přišli o řidičské oprávnění kvůli požití alkoholu nebo návykových látek, i když nedosáhli hranice dvanácti bodů, při níž se průkaz odebírá.

LN Řidiči vědí, že jim za alkohol nebo drogy za volantem hrozí okamžité odebrání řidičského oprávnění. Proč přesto tak často riskují?
Řidiči si často neuvědomují, jak dlouho trvá, než jim z organismu vyprchá zbytkový alkohol. Přítomnost omamných látek je zjistitelná i mnoho dní po jejich konzumaci. V České republice je nulová tolerance, takže i 0,20 promile je důvodem k odebrání řidičského oprávnění. Odebrání řidičáku někdy pro řidiče znamená ztrátu zaměstnání, třeba když je auto jeho jediným dopravním prostředkem, kterým se může dostat do práce. U řidiče profesionála je to ještě větší problém.

LN Co si myslíte o řidičích, kterým bylo řidičské oprávnění odebráno už několikrát?
V takových případech je obzvlášť důležité, aby řidiči, kteří holdují alkoholu za volantem a opakovaně přicházejí o řidičské oprávnění, prošli dopravně psychologickým vyšetřením. Z výpisu evidenční karty řidiče se totiž dopravní psycholog dozví například to, kolikrát bylo řidiči oprávnění odebráno a kolikrát z toho to bylo za alkohol. Někteří řidiči jsou nepoučitelní a opakovaně platí vysoké pokuty právě jen za jízdu pod vlivem alkoholu. Na našem pracovišti byl rekordman, který dostal zákaz řízení třináctkrát. Sice to nebylo všechno za alkohol, ale při takovém počtu zákazů je jasné, že tento řidič na silnici nepatří.

LN Jak často k vám praktičtí lékaři posílají na vyšetření řidičské způsobilosti seniory?
Na naše dopravněpsychologické pracoviště přicházejí senioři spíše sporadicky. Ročně se jedná o několik jedinců. Většina lékařů dopravněpsychologické vyšetření řidičů seniorů nevyžaduje.

LN Není to nebezpečné? Senioři mívají přece jen pomalejší reakce…
Pokud bych měla zhodnotit rizika řidičů okolo osmdesáti let, jsou poměrně značná. Ale i tady jsou velké rozdíly v psychické způsobilosti. Vyšší věk s sebou každopádně nese více zdravotních problémů, pomalejší reakce, omezenější schopnost koncentrace pozornosti a obtížnější orientaci ve změněných podmínkách na silnici, například při náhlé změně dopravního značení nebo v nových neznámých situacích. Proto je dobré, aby starší řidiči prošli psychotesty, které tato rizika umí odhalit.

LN Co všechno na řidiče dopravní psychotesty prozradí?
Psychotesty obsahují kromě vstupního a osobnostního dotazníku test inteligence a paměti. Pak je tu ještě důležitá přístrojová zkouška, která odhalí, jaký má testovaný člověk postřeh. Hodně napoví také zátěžový test, kterým se zjišťuje schopnost koncentrace při dlouhé monotónní zátěži. Kromě toho můžeme zadat projektivní test. Ten prozradí případné agresivní tendence. Tyto testy dokážou problematického řidiče poměrně spolehlivě odhalit.

LN Kolik procent řidičů u vás testy neprojde a proč?
Počty neúspěšných řidičů se pohybují v rozmezí mezi dvěma a pěti procenty. Pokud řidič selže jenom v jednom z testů, ještě to automaticky neznamená, že by neuspěl v konečném hodnocení. Posuzuje se totiž komplexní způsobilost řidiče. Důvodem pro neúspěch je celkové selhání jak ve zkouškách výkonových, tak i v osobnostním profilu řidiče.

LN Lékaři mohou řidiči na vaše doporučení stanovit určitá omezení takzvaným harmonizačním kódem. Využívají této možnosti?
Ano, může to být například omezení jízdy v určitém okruhu od místa bydliště, omezení rychlosti jízdy nebo omezení jízdy podle denní doby. Například když bude mít senior omezení řízení do patnácti kilometrů od místa bydliště a dopravní policista ho zastaví o dvě stě kilometrů dál, bude mít problém. Rozhodně nebyl zdravotně způsobilý vydat se na takovou dálku a policista bude dle vyhlášky konat. Sama si ale netroufnu říct, jestli všichni lékaři námi navržené harmonizační kódy u seniorů využívají.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.