19. ledna 2016 6:46 Lidovky.cz > Relax > Věda

Finští vědci vyvíjejí metodu rozpoznání rakoviny ze vzorku krve

Krev (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Krev (ilustrační foto) | foto: Archiv LN
HELSINKY Tým vědců ve Finsku vyvíjí unikátní metodu rozpoznání rakoviny ze vzorků krve, informovala finská televize YLE. Objevy, které skupina dosud učinila, prý přispějí nejen k včasnému odhalení choroby, ale i k novým možnostem, jak ji úspěšně léčit.

„Teoreticky jsme schopni z krve pacienta určit, zda trpí rakovinou. Prozatím ale tuto metodu nepovažujeme za dostatečně spolehlivou,“ prohlásil chirurg Jukka-Pekka Mecklin, který stojí v čele výzkumného týmu.

„Můžeme ale sledovat, zda jsou po léčbě v pacientově krvi nadále stopy DNA již dříve diagnostikovaného rakovinného onemocnění.“ Mecklin také uvedl, že jeho skupina zjistila genetickou vadu, která u postižených vede k náchylnosti na onemocnění rakovinou tlustého střeva. Objev byl významný v tom, že se podařilo najít dosud neznámou formu vzniku nemoci, což pomůže v rámci prevence.

„Rakovinu vždy vyvolá určitá vada genů. Když budeme vědět jak, tak můžeme tuto informaci využít k léčbě, která bude vytvořena na míru danému pacientovi,“ řekl Mecklin.

Renault Kadjar 1.6dCi 130k 4x4 INTENS  ...