4. května 2016 7:08 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Fyzioterapeutka: Příprava je důležitá, únava kazí techniku běhu a zvyšuje riziko zranění

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Běhání (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Běhání (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
PRAHA Vydat se na maraton nebo jakýkoliv jiný závod bez patřičné přípravy je nebezpečné, varuje fyzioterapeutka Dagmar Mostecká. S únavou se zhoršuje technika běhu. Bez tréninku úbytek sil přichází rychleji, takže nešetrným stylem běží člověk déle a roste riziko zranění, dodává. Mohou na to doplatit i někteří z tisíců běžců, kteří se za týden postaví na start maratonu v Praze.

Mostecká na konci roku 2010 založila vlastní rehabilitační centrum. Její metody jsou založeny na přístupu vycházejícím z přirozené hybnosti člověka a řeší příčinu potíží, který používá i zřejmě nejznámější fyzioterapeut v Česku Pavel Kolář. V centru se věnuje také analýze běhu a nácviku správného běžeckého stylu.

Nejčastější chybou je podle ní obecně příliš dlouhý krok, ať už běžec dopadá na patu nebo se snaží dopadat na špičku. Lidé také často v běhu takzvaně sedí, tedy s každým došlapem klesají dolů. Obecně se poměrně často objevuje také špatná práce kyčlí, která vede ke kroucení pánví. „To je velmi nepříznivý stav pro bederní páteř, která je špatně stabilizovaná a tedy přetěžovaná,“ říká fyzioterapeutka.

Kritická třicítka

Tyto nešvary ale není podle ní tak těžké odstranit na rozdíl od individuálních odchylek vedoucích k asymetrickému používání nohou, jako je například skolióza páteře. Špatná technika se neprojevuje okamžitou bolestí. „Tělo vydrží poměrně hodně, takže i když děláme chyby, nemusí nás zranění z přetížení dlouhou dobu trápit, i když se už půda pro něj vytváří,“ říká Mostecká.

Většinou se potíže objevují po třicátém roce věku. „To je trochu ošemetné, protože běžec si zvykl na to, že nemá problém, a je tedy těžké pochopit, že tělo ho už dál nenechá tímto způsobem pokračovat a musí něco změnit,“ poznamenává. Správná technika je tudíž klíčová hlavně pro to, jak dlouho bude moci člověk sportovat bez potíží.

Rychlost napravení techniky běhu je závislá na individuální schopnosti motorického učení. Změnu běhu je podle Mostecké nejlepší nacvičit na běžeckém páse, kde nejsou žádné nerovnosti a rušivé prvky. Pokud se cílená cvičení provádějí denně, a k tomu navíc před během a po běhu, je změna možná už za několik týdnů.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz