Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Hlava chodce váží při nárazu skoro tunu, mozek 'vibruje'

Věda

  8:01
PRAHA - Ve výzkumném centru, kde odborníci navrhují jak zvýšit chodcům šanci na přežití po srážce s autem.

Ve výzkumném centru odborníci navrhují, jak zvýšit šanci chodce po srážce s autem. foto: Reprofoto

Prásk! Kovová koule udeřila do karoserie vozu. Plech kapoty se prohne o několik centimetrů, pak se pružně vrátí, ale v nablýskaném laku se objeví zřetelná prohlubeň.

"Zkouška napodobuje náraz hlavy asi pěti - až šestiletého dítěte do kapoty automobilu," říká inženýr Michal Vašíček z Výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka na Strojní fakultě ČVUT.

Chodec není kuželka
Tak staré dítě je už dost vysoké na to, aby se hlavou dotklo kapoty. Když vůz narazí do chodce, neskolí ho na zem jako kuželku v bowlingové herně. Nohy vyletí vzhůru, podseknuté tělo se začne přetáčet okolo přední hrany karoserie a kopíruje tvar kapoty.
Hlava dítěte dopadá na plech někde v oblasti nad světlomety.

Michal Vašíček

Dospělý člověk narazí hlavou do partie kolem stěračů, záleží na typu vozu. Když má chodec hodně velké štěstí, vrazí do středu čelního skla. V takovém případě má pětkrát větší šanci přežít, než kdyby dopadl na tuhé sloupky v rozích kabiny.

"Sklo je obvykle dvouvrstvé a nalepené na průhledné fólii. Když se po nárazu rozpadne na drobné a neostré úlomky, je to, jako by hlava dopadla na měkkou pružnou látku," vysvětluje inženýr Vašíček.

Ve víru fyziky
Chodec sražený autem se ocitá ve víru neúprosných zákonů fyziky. Když jeho hlava udeří na kapotu vozu, váží po dobu několika milisekund přibližně 810 kilogramů. Přetížení až 180 g, tedy až dvacetkrát větší, než zažijí kosmonauti během nouzového přistání, přemění normálně těžkou hlavu o průměrné hmotnosti 4,5 kilogramu na téměř tunovou "palici".

Když hlava narazí na kapotu, působí na ni přetížení až 180 g, váží až 810 kg.

Mozek v té chvíli zažije kolaps připomínající výpadek elektřiny ve velkoměstě. Mezi neurony se na okamžik přeruší spojení, protože přetížení postihne statisíce vlasově tenkých výběžků mezi jednotlivými buňkami.

To ale není zdaleka všechno. Mozek začne při nárazu doslova vibrovat a otlouká se o vnitřní stěny lebky. Pohmoždění mozkové tkáně může vyřadit některou ze životně důležitých oblastí. Například centrum dýchání, srdeční činnosti nebo pohybu.

Při šedesátce bez šance
Člověk, kterého srazí auto jedoucí rychlostí padesát kilometrů za hodinu, má šedesátiprocentní šanci, že nehodu přežije. Pokud jede automobil šedesátkou, pravděpodobnost přežití dramaticky klesá k nule.

Chodci jsou při nehodách ve městech nejvíce postiženou skupinou. Podle policejních statistik jich v loňském roce zahynulo 151. Celkem pak zemřelo při nehodách v obcích 260 osob. V souhrnném přehledu dopravních obětí figurují chodci na druhém místě, hned za řidiči osobních aut.

Existuje však reálná šance, jak čísla ze statistik změnit k lepšímu. Kromě přísnějšího postihu řidičů nedodržujících předpisy, zejména o předepsané rychlosti, se odborníci snaží navrhovat tzv. bezpečné auto. Jednou z možností je úprava přední části vozu tak, aby stoupla pravděpodobnost, že člověk náraz přežije.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!