Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Indky se za menstruaci stydí. Reklama na vložky boří stará tabu

Magazín

  14:30
DILLÍ - Poslední reklama společnosti Procter & Gamble na dámské vložky v Indii naplňuje všechna kritéria klasiky tohoto žánru: usmívající se žena dělá v bílých kalhotách jogging a pak bez viditelné námahy zvítězí v tenisovém utkání.
Indka - ilustrační foto.

Indka - ilustrační foto. foto: Lidovky.cz

Avšak na rozdíl od většiny reklam tohoto druhu je cílem třicetivteřinového klipu rozbít mýty, které obklopují menstruaci žen v zemi, kde jsou tabu kolem tohoto tématu ještě hluboce zakořeněna, píše agentura AFP.

Pověra o okurkách

Reklama končí výzvou: „Dotkněte se okurek!“ V Indii je totiž široce rozšířen názor, že žena, která má menstruaci a dotkne se nádoby s nakládanými okurkami, tuto zeleninu znehodnotí. Je to způsob, jak povzbudit ženy, aby odmítaly tyto pověry. Procter & Gamble, americký gigant vyrábějící drogistické zboží, vyjádřil svůj podiv nad tím, jak jsou takové „primitivní praktiky“ v moderní Indii dosud rozšířeny.

Podle průzkumu provedeného institutem Ipsos se 59 procent obyvatelek měst nadále řídí přikázáním babiček nedotýkat se nádob s okurkami, které lze nalézt ve většině indických kuchyní. „Nedotýkat se nádob s okurkami jen proto, že vaše tělo prožívá přirozený biologický proces, je prostě směšné,“ říká mluvčí firmy Procter & Gamble.

Další mýty spojené s menstruací

Tato praxe vyplývá z ještě stále v Indii hluboce zakořeněné víry, že ženy jsou v době menstruace nečisté. V některých venkovských oblastech musejí spát odděleně a jíst z talířů používaných pouze v tomto období. Podle jiných tradic zase nesmějí vstupovat do chrámů a zalévat rostliny, jako je bazalka, které jsou považovány za posvátné.

Aditi Guptová, která před dvěma lety vytvořila internetové stránky menstrupedia.com, aby informovala ty nejmladší, soudí, že takové mýty jsou v Indii ještě běžné. „Tyto mýty se předávají z generace na generaci a nejsou nikdy zpochybňovány,“ prohlašuje. „Nemá to nic společného se vzděláním. Lidé se o takových tabu stydí promluvit,“ dodává.

Kupovat si vložky byla hanba

Povzbuzena reakcemi na své internetové stránky začala Guptová vydávat obrázkové seriály, aby lidem pomohla překonat stud a o problematice otevřeně diskutovat. Sama zažila, jak jsou tyto mýty zakořeněné. „Přestože pocházím ze zámožné rodiny, musely jsme v době periody nosit staré šaty, které jsme pak musely čistit a znovu používat. Nebyla to otázka peněz. Zkrátka bylo hanba kupovat si vložky,“ zdůrazňuje.

ČTĚTE TAKÉ:

A. Muruganantham si vytknul za cíl vymýtit stud, který v Indii menstruaci obklopuje. Sám pochází z chudé rodiny z jihu Indie. Vynalezl stroj na výrobu levné ochrany, aby přispěl ke zlepšení života žen na venkově. Muruganantham připomíná, že nemožnost zakoupit si vložky či tampony za přístupnou cenu nutila ženy, aby používaly špinavé hadry.

Aby mohl vyzkoušet svůj vynález, udělal si dělohu z fotbalového míče, který naplnil kozí krví. Když chodil po vesnicích, setkával se s tím, že ženy byly zavřeny po dobu menstruace do malých tmavých místností. „Viděl jsem tucet žen stěsněných v malé místnosti, kam jim dveřmi dávali jídlo, a ony musely jíst jako psi z jednoho talíře,“ říká. „Přestože se s takovými případy setkáváme už jen zřídka, je v lidech stále zakořeněna představa, že žena je v době menstruace nečistá,“ dodává.

Jak Guptová, tak Muruganantham soudí, že s těmito předsudky může skoncovat jen lepší informovanost a uvědomělost. „Při pomyšlení, že se v Indii některé věci i přes velký pokrok nezměnily, mrazí v zádech,“ prohlašují. „Musíme ženy povzbuzovat, aby klidně říkaly: Ano, mám menstruaci, a co má být?“ pel hej

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!