Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Infografika ukazuje nebývalé globální oteplování naší planety za posledních sto let

WASHINGTON - Země se otepluje bezprecedentní rychlostí a pravděpodobně překoná jakékoli přirozené změny teplot, jaké byly zaznamenány během holocénu, neboli nejmladšího geologického období, které začalo koncem poslední doby ledové a ve které žijeme v současnosti.

Globální oteplování se bohužel nevyhýbá ani Africe foto: Jaroslav Blicha

Za posledních 10 tisíc let se průměrná celosvětová teplota měnila o 1 až dva stupně Celsia. Od roku 1940 se země oteplila o 0,8 až 14,5 stupně. Nové studie naznačují, že během příštích sto let se planeta oteplí o dva stupně, a to i kdybychom snížili emise oxidu uhličitého a již nyní bychom přijali politiku šetrnější vůči klimatu.

Věří Trump na globální oteplování? Jeho poradci nevědí, nebo záměrně mlží

Přírodní záznamy, kterými jsou ledová jádra, letokruhy stromů, vrstvy sedimentu nebo růstové linie organismů, vykazují náhlý vrchol teplot v porovnání s geologickou minulostí planety. Přístrojová měření pokrývají období posledních dvou set let i nedávných desetiletí. Celosvětová síť meteorologických stanic společně se satelitním měřením poskytla ohromující množství dat a důkazů o změnách klimatu, napsal server časopisu Forbes.

Fyzik z Finského meteorologického institutu Antti Lipponen použil data z NASA k vytvoření animovaného infografického snímku. Právě ten názorně prokázal teplotní rozdíly posledních 116 let v zemích po celém světě. Infografika ukazuje i nedávný teplotní vrchol. Chladnější roky jsou zobrazeny modře a na celém světě se stávají čím dál tím více vzácnými. Průměrná teplota se na druhou stranu rok od roku v každé zemi zřetelně zvyšuje. Ty nejvyšší se odehrály v posledním desetiletí.

Druhá infografika klade důraz na klimatickou spirálu, kterou publikoval před necelým rokem vědec na klima Ed Hawkins. V této animaci je zakreslena průměrná celosvětová teplota za každý měsíc od ledna 1850 do března 2016. Jak rostou teploty po celém světě, linka se spirálovitě točí směrem ven od středu.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!