Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Internetové seznamky pomáhají pakistánským ženám k samostatnosti

Magazín

  7:00
MUZAFFARÁBÁD - Sania byla sotva středoškolačka, když se připojila k jednomu internetovému chatu a seznámila se s mladým vysokoškolákem Muhammadem. Zamilovali se do sebe a rozhodli se, že se vezmou. Kvůli tomu musela Sania čelit bití a výhružkám smrtí od příbuzných.

Žena - muslimka foto: azizaizmargari.files.wordpress.com

Randění přes internet je na Západě tak běžné, že už ho nikdo nepovažuje za projev ostudného zoufalství, ale za přijatelný způsob pro zaneprázdněné profesionály, jak si najít stejně duševně naladěného partnera či partnerku.

Ale pro Saniu, dvaadvacetiletou dceru konzervativního pákistánského řidiče náklaďáku, znamenala online láska a následná svatba jen opakované bití a hrozby smrtí od příbuzných. O příběhu informovala agentura AFP.

"Nikdo se nevdává ani nežení mimo naši komunitu. To je naše tradice," říká Sania. Ona pochází z Rávalpindí, které tvoří dvojměstí s hlavním městem Islámábádem, a Muhammad je z Muzaffarábádu, hlavního města pákistánské části Kašmíru.

ČTĚTE DÁLE:

Nejdřív si s Muhammadem jen povídali online. Pak si oba koupili mobily, aby mohli pokračovat ve vztahu po telefonu. Několik let prosili rodiče o svolení ke sňatku, ale byli odmítáni.

A proto se Sania rozhodla utéct. Sbalila si tašku a vyklouzla ven v době, kdy byl její bratr ve škole, matka spala a otec byl v práci. Nastoupila do autobusu mířícího do Muzaffarábádu. "Celé čtyři hodiny jízdy jsem strávila ve strachu. Pořád jsem myslela na to, že jestli mě moje rodina chytí, zabije mě," řekla.

V Muzaffarábádu ji Muhammad vyzvedl na autobusovém nádraží a okamžitě se vzali. Ale zatímco jeho rodina ji rychle přijala mezi sebe, i po dvou letech Sania dál žije ve strachu ze svých příbuzných. Už dvakrát ji odvlekli zpátky do Rávalpindí a opakovaně požadovali, aby zrušila svazek s Muhammadem.

"Naposledy mě odvezli před třemi měsíci a vyvinuli hodně silný tlak, aby náš vztah skončili. Povedlo se mi spojit s manželem a poprosit ho, aby pro mě přijel. V noci jsem vyklouzla z domu a povedlo se nám utéct," vypráví.

Příbuzní jim vyhrožují smrtí

Nyní se Sania s o dva roky starším manželem přestěhovali do jednopokojového domku v chudinské čtvrti, změnili si telefonní číslo a neodvažují se opustit Muzaffarábád. "Pořád mi říkali, že nás zabijí, jestli nás najdou," říká o svých příbuzných.

Pakistánky nemají žádnou svobodnou vůli, internet to mění

Ženy v Pákistánu, které se provdají proti vůli své rodiny, jsou často vyloučeny z jejího středu, zastrašovány a často dokonce zabity mužskými příbuznými za to, že údajně uvalily na rodinu hanbu.

Online vztahy jsou ale v zemi novým fenoménem, který by mohl některá tabu začít nabourávat.

Oficiálně se odhaduje, že přístup k internetu má v zemi více než 2,1 milionu lidí.

To je ovšem jen kapka v moři 180 milionů obyvatel; odraz vysoké nerovnoměrnosti v majetku a gramotnosti.

Online vztahy jsou ale v zemi novým fenoménem, který by mohl některá tabu začít nabourávat. Oficiálně se odhaduje, že přístup k internetu má v zemi více než 2,1 milionu lidí. To je ovšem jen kapka v moři 180 milionů obyvatel; odraz vysoké nerovnoměrnosti v majetku a gramotnosti.

Muhammad Zamán, profesor sociologie z univerzity v Islámábádu, který napsal knihu o manželství v Pákistánu, míní, že svazky domluvené rodiči, které zemi dominovaly po staletí, jsou už na ústupu. "Internetová manželství jsou v Pákistánu nově se objevujícím trendem. Technologický pokrok se dostal do našich domovů a tradiční tabu pomalu mizí ve vzdělaných a vlivných rodinách," dodal.

Online si navíc potenciální partneři mohou vyměňovat osobní informace i fotografie, což by bylo omezeno nebo úplně zakázáno při tradičním výběru partnerů rodiči. Internet mění názory a postoje, dává mladým lidem svobodu a soukromí, i prostředí, kde mohou mluvit o věcech, nad nimiž by pákistánská tradiční, konzervativní společnost nakrčila v nevoli obočí.

"Dochází tu k jistému druhu emancipace v naší společnosti a mladí lidé chtějí mít své slovo při výběru budoucího partnera," řekl Zamán. Snáz ovšem tento postoj rodiče přijmou v případě syna, než když si chce partnera vybrat sama jejich dcera, dodal.

Autoři: ,