Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Jak zaparkovat doménu a vydělat?

Věda

  6:00
Parkování domén je vedle spekulování s nimi další způsob, jak vydělat. Takové počínání však mnohdy balancuje na hraně etiky.

Ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Doménové jméno je v dnešní internetové době nutné považovat kapitál. Pokud je dobře zapamatovatelné a vyjadřuje podstatu obsahu webu, pak to výrazným způsobem zvyšuje jeho návštěvnost. Pro firmy od určité velikosti je otázkou prestiže mít umístěnu prezentaci na doméně odpovídající názvu firmy. Toho využívají tzv. doménoví spekulanti: mnohdy ve velkém registrují atraktivní jména, která se následně dají zpeněžit. Takovéto jednání má za následek mediálně sledované spory: za všechny vzpomeňme kauzu okolo pornowebu běžícího na doméně dagmarhavlova.cz, nebo snahu provozovatele mobilní sítě Oskar získat doménu stejného názvu. I když se Rozhodčí soud, který má řešení těchto sporů v kompetenci, obvykle přiklání na stranu navrhovatele, najdou se i případy, kdy zájemce spekulantovi zaplatí, aby vyřízení celé věci co nejvíce urychlil. Takové jednání je povzbuzením pro další a další podobné „digitální zlatokopy“.

Ti však musejí při svém počínání řešit jeden zásadní problém: i když ceny za registraci domény a pravidelný roční poplatek stále klesají, stále nejsou zanedbatelné, zvláště vlastníte-li větší počet domén. Proto se i u nás začíná čím dál tím víc rozmáhat způsob, jak neaktivních doménách vydělat – říká se mu parkování.

Zaparkovat a dál se nestarat
Parkování byla v samotném zárodku čistě nekomerční aktivita. Pokud jste zakoupili doménu, postaral se její registrátor o změnu v DNS záznamech a její adresu přesměrovat na své stránky, kde jen stručně informoval, že adresa je již obsazená. Obvykle se tak dělo pouze na dočasnou dobu, než si zákazník stihl vyřídit prezentaci a webhosting.

Postupně se však začalo rozmáhat tzv. „komerční parkování“. To spočívá v tom, že jsou na onu stránku umístěny inzeráty. Problém však nastal v době, kdy jejich množství překročilo únosnou míru a samotný zisk plynoucí z prokliků začal být hlavním motivem pro parkování domén.

K tomuto jevu se přidává ještě další nebezpečný fenomén, tzv. typosquatting. Ten spočívá v registrování názvu domén, které jsou velice podobné těm, které už existují a mají vysokou návštěvnost. Obvykle se počítá s překlepy, neznalostí pravopisu konkrétního slova, v našich končinách bývá rovněž populární záměna Z a Y.
Méně zkušený uživatel internetu si pak svůj překlep neuvědomí stejně jako to, že skončil na jiných stránkách, než původně zamýšlel.

Parkované stránky se totiž mnohdy tváří jako skutečné katalogy, byť je jejich obsah složen ze samých reklamních odkazů. Jejich obsah lze navíc přizpůsobovat co do obsahu – přepíšete-li se například při pokusu otevřít stránku s informacemi o mobilních telefonech, dostanete reklamní web plný odkazů na jejich prodejce, ale žádné relevantní informace.

Problém? Spíše etický
Stejně jako doménové spekulantství, tak i hromadné komerční parkování domén ukazuje, jak současná legislativa zaostává za prudkým vývojem poměrů v kyberprostoru. Takto jednající lidé tedy zatím nemusejí mít žádné obavy – nejhorší, co se jim může stát, je když se někdo právní cestou domůže své domény, což však berou jako jakési podnikatelské riziko.

Přesto však na jejich počínání nelze pohlížet bez znepokojení. Jako dobrý příměr z říše flóry poslouží plevel – ten se také nekontrolovatelně rozlézá a pro svůj vlastní prospěch parazituje na místu určeném pro jiné rostliny.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.