26. ledna 2013 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Jak zůstat fit po padesátce?
Upravte pohyb i stravu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Vztahy (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vztahy (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
PRAHA Kdo chce zůstat fit i po padesátce, měl by podle odborníků z projektu Všeobecné zdravotní pojišťovny Žij zdravě upravit svůj cvičební režim i skladbu stravy. Co si totiž může ve stravování a pohybu dovolit ve dvaceti, bývá časem problém. V těle ubývá svalová hmota a narůstá podíl tuku.

Objevuje se cukrovka, vysoký tlak, řídnou kosti a hrozí zlomeniny. S přibývajícím věkem mnoho lidí bere léky, což zhoršuje trávení. Víc jich také má nadváhu či je obézních.

ČTĚTE TAKÉ:

K hubnutí ve vyšším věku řekl rekondiční trenér Jan Větrovský, že nikdy není pozdě zhubnout, a snížit tak riziko zdravotních problémů. "S poklesem hmotnosti velmi pravděpodobně také klesne tlak a zlepší se existující cukrovka," uvedl.

Nejlepší je chůze

Jako ideální sport pro lidi nad padesát let, kterých jsou v ČR podle statistiků téměř čtyři miliony, doporučil chůzi. Vyvarovat by se měli skoků a švihového cvičení a cviků se zadržováním dechu. Trénovat by měli rovnováhu, koordinaci a stabilitu. S věkem tyto schopnosti klesají, takže je vyšší riziko úrazu.

Nutriční terapeutka Karolína Hlavatá varovala před radikálními změnami stravovacích zvyklostí. Změna má být postupná. "Stejně tak není nutné snažit se dosáhnout ideální hmotnosti, ale udržovat se v kondici," řekla. U seniorů je podle ní lepší mírná nadváha. Jednak je to určitá ochrana kostí, a také když onemocní, snáze se s nemocí vypořádají.

"Velmi důležité je přizpůsobit celkový energetický příjem sníženému energetickému výdeji. Senioři by neměli za den přijmout víc než 8000 kilojoulů, když chtějí zhubnout, méně a musejí přidat pohyb," shrnula.

Známky podvýživy

Pro vyšší věk je podle odbornice typické, že se tvoří méně slin a trávicích enzymů, zhoršuje se schopnost žvýkání a omezují chuťové vjemy. Zhoršuje se schopnost vstřebat živiny. U lidí nad 80 let jsou prý běžné známky podvýživy, a to i když jsou obézní, protože většina má špatné složení jídelníčku a nedostává potřebné živiny.

Skladba stravy by měla být pestrá, jíst by měl člověk pravidelně, omezit příjem tuků a jednoduchých sacharidů a zvýšit příjem zeleniny, mléčných výrobků, libového masa a ryb. Důležitý je pitný režim, starší lidé mají snížený pocit žízně. Obávají se pít, aby stále nemuseli na WC. Měli by pít celý den v menších dávkách, tělo tekutiny lépe využije. Vhodné jsou voda, ovocný čaj či ovocný džus ředěný vodou. Minerálky jen jako doplněk.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.