Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

JAR chystá rychlovlak

Magazín

  10:35
KAPSKÉ MĚSTO - Poté co Jihoafrická republika loni porazila Maroko a Egypt v hlasování Mezinárodní fotbalové federace (FIFA), a získala tak hostitelství mistrovství světa ve fotbale v roce 2010, začala se svědomitě připravovat na nával návštěvníků.

Dvě největší města v Jihoafrické republice by měl spojit rychlovlak. foto: Reprofoto

Očekává se, že do země přijedou více než tři miliony turistů.

Achillovou patou JAR je přitom doprava mezi dvěma hlavními centry na severovýchodě země, kde je nejvyšší koncentrace obyvatel -současným hlavním městem Tshwane (Pretorií) a Johannesburgem.

Padesátikilometrová trasa ucpanou dálnicí z jednoho města do druhého totiž znamená nejméně dvě hodiny popojíždění autem. Navíc mezinárodní letiště v Johannesburgu nemá žádné spojení veřejnou dopravou.

Záchranou místních obyvatel i turistů by měl být projekt nového železničního koridoru. Rychlovlak Gautrain má vzdálenost z Pretorie do Johannesburgu překonat za necelých 40 minut. Podle je;ho zastánců prý odlehčí nejen každodenní dopravě, ale také hustému provozu v době mistrovství, kdy bude převážet fanoušky mezi letištěm, hotely a stadiony v jihoafrické provincii Gauteng.

Přestože projekt zpočátku vyvolával pochyby a často byl v zemi s železniční dopravou v troskách nazýván futuristickým až hraničícím se sci-fi, vzápětí se tato sci-fi proměnila v palcové novinové titulky. Náklady na výstavbu dráhy rozdělily jihoafrické zákonodárce i veřejnost na dva tábory.

Částka 20 miliard jihoafrických randů (75 miliard korun) totiž třikrát převyšuje roční rozpočet, který JAR vydává na dopravu celé země. Prosazení projektu příliš nepomohla ani skutečnost, že právě v době, kdy proti rychlovlaku protestovali, shořelo v jednom dni 26 vagonů.

„Ukázalo se, že nerovnováha ve financování různých druhů dopravy může ohrožovat životy chudých lidí z černošských předměstí, nucených cestovat vlaky v havarijním stavu,“ varuje poslanec Jeremy Cronin. Vyslovil také společnou obavu mnoha odpůrců, že Geautrain stejně bude jen pro zámožné Jihoafričany, zatímco chudí obyvatelé si cestu luxusním vlakem nebudou moci dovolit.

Vedoucí projektu Jack van der Merwe ale slíbil, že cena lístku bude „přijatelná“ - cena za jeden kilometr prý o mnoho nepřekročí náklady na ujetí stejné vzdálenosti autem. „Chceme nalákat hlavně ty, kteří jezdí autem z Pretorie do Johannesburgu sami,“ dodal.

I přes všechny protesty dal ministr financí projektu zelenou a k zahájení stavebních prací zbývá už jen souhlas kabinetu prezidenta Thaba Mbekiho.

Zakázku na postavení rychlodráhy získalo konsorcium složené ze tří společností - kanadské, francouzské a jihoafrické. Do roku 2010 chce postavit 10 stanic, 12 kilometrů mostů a položit celkem 80 kilometrů kolejí. Denně by Geautrain měl přepravit 120 000 cestujících.

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...