Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

'Kašpar' po 100 letech nevzlétl. Kvůli větru

Magazín

  7:00aktualizováno  8:09
PARDUBICE/PRAHA - Start repliky letounu Jana Kašpara z letiště Kunětice u Pardubic byl kvůli větru zrušen. Pořadatelé se ho pokusí uskutečnit zřejmě za týden. Replika letadla Blériot, se kterým Kašpar přesně před 100 lety uletěl trasu z Pardubic do Prahy, potřebuje prakticky bezvětří a minimální oblačnost.

Pilot Petr Mára představil na letišti v Kuněticích na Pardubicku repliku letadla Jana Kašpara foto: ČTK

Start byl původně plánován na 07:00, v Praze bylo letadlo očekáváno kolem 08:30.

Vítr foukal rychlostí vyšší než tři metry za sekundu, tedy necelých 11 kilometrů za hodinu, což podle pilota Petra Máry nedovoluje odstartovat.

První Čech vzlétl k nebi
Už v dubnu 1910, kdy se jako první Čech vznesl v letadle k nebi, měl Jan Kašpar čestné místo v historii tuzemské aviatiky jisté. O 13 měsíců později se ale pardubický inženýr odhodlal k dalšímu průkopnickému činu. Za rozbřesku 13. května 1911 odstartoval z rodného města, aby po hodině a půl přistál na louce za Prahou. Svým dálkovým letem položil symbolické základy českého letectví.

K historickému letu se Jan Kašpar vydal z pardubického vojenského cvičiště, na němž v předchozích měsících prováděl své první vzduchoplavecké pokusy.

Zanedlouho se pod plátnem potaženým trupem jeho letadla objevila Přelouč, následovaná středočeským Kolínem. K hlavnímu městu dorazil Kašpar v oblasti Proseka, odkud zamířil k Hradčanům, a dále přes rozkvetlý Petřín k Smíchovu.

Dvaadevadesát minut trvající let zakončil na louce u dostihového závodiště ve Velké Chuchli, kde jej přivítalo několik přátel. Zhruba 120 kilometrů dlouhý přelet představoval v dobovém kontextu úctyhodný výkon.

Zprávu o něm přinesl snad všechen tuzemský tisk. Z Kašpara se stal hrdina, jemuž telegraficky gratuloval i slavný francouzský pilot a letecký konstruktér Louis Blériot. Pardubický inženýr se ocitl na vrcholu slávy, ale též jen krůček od konce své krátké aviatické kariéry.

Přimělo ho pokoření La Manche

K létání - tehdy ještě v koši balónu - se Kašpar podle svých vzpomínek poprvé dostal ve vestfálské Alteně, kam odešel na jaře 1908. Pohled na svět z ptačí perspektivy učaroval mladému absolventovi pražské techniky natolik, že se snu o létání nevzdal ani poté, co přijal místo v mladoboleslavské automobilce Laurin a Klement.

Impulzem, který Jana Kašpara přiměl věnovat se vzduchoplavbě s plným nasazením, bylo pokoření kanálu La Manche již zmíněným Louisem Blériotem v červenci 1909. Díky podpoře ze strany otce, zámožného pardubického hoteliéra, si mohl koupit kopii Blériotova letounu, jenž mu byl dodán počátkem dubna 1910.

Pilot Petr Mára představil na letišti v Kuněticích na Pardubicku repliku letadla Jana Kašpara a jeho motoru

Ovládnout umění vzduchoplavby nebylo jednoduché. Zřejmě z úsporných důvodů Kašpar nepodstoupil kurz nabízený výrobcem letadla, takže si musel vystačit s manuálem a s informacemi, které mu za úplatek poskytl jeden z mechaniků Blériotovy továrny.

Po sérii krátkých vzdušných skoků si Kašpar dodal odvahu k výkonu, který už se dal označit za let: 16. dubna 1910 urazil ve výšce 20 metrů vzdálenost asi dvou kilometrů, a stal se tak prvním Čechem létajícím na stroji těžším než vzduch.

Z obavy před možnou nehodou létal Kašpar zpočátku pouze z jednoho konce cvičiště na druhý. Udělat vzdušnou zatáčku ho přiměla až kráva, která se mu jednoho dne připletla do cesty.

Aby se vyhnul střetu se zatoulaným turem, zvedl Kašpar své přistávající letadlo opět do vzduchu, v důsledku čehož minul konec cvičné louky. Jediným řešením bylo opsat ve vzduchu půlkruh a vrátit se, což také provedl. "Teprve toho dne jsem vlastně uměl létati a viděl jsem, že to není tak velké umění," napsal později.

Špatný byznys

Poté co Kašpar doložil úřadům schopnost aeroplán ovládat, otevřela se mu cesta k veřejným leteckým exhibicím. S rostoucí sebejistotou prodlužoval dobu strávenou ve vzduchu, až se v polovině května 1911 odvážil k památné cestě do Prahy, pro niž si jako záminku zvolil účast na svatbě svého dobrého přítele.

Kašparova letecká kariéra ale vzala rychlý konec. Peníze vybrané na přehlídkách od diváků nedokázaly pokrýt náklady, a tak v roce 1912 pověsil létání na hřebík. O rok později mu zemřel otec, a na Jana přešla povinnost starat se o zděděný majetek.

Pilot Petr Mára představil na letišti v Kuněticích na Pardubicku repliku letadla Jana Kašpara

Zájem o letectví neztratil, ale aktivní roli v něm už nesehrál. Po první světové válce sice byl nějaký čas členem československého vojenského letectva, ale vzhledem k tomu, že už řadu let nelétal, a za celý svůj život absolvoval všeho všudy 25 letových hodin, nedostal už šanci do kokpitu usednout.

Ve 20. letech se Kašpar živil obchodováním se dřevem a krátce pracoval na ministerstvu veřejných prací jako referent pro letectví. Pravděpodobně pod vlivem finančních problémů, ale asi nejenom kvůli ním, se Jan Kašpar rozhodl pro dobrovolný odchod ze života. Zemřel 2. března 1927 ve věku nedožitých 44 let.

Autoři: ,

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...