Úterý 19. března 2024, svátek má Josef

Každý má v mozku „vánoční“ zóny, zjistili vědci

ŘÍM - Vánoční témata stimulují u těch osob, které jsou zvyklé Vánoce oslavovat, neurofyziologické reakce. V mozku existuje skutečná síť neuronů, která se aktivuje tváří v tvář typickým obrazům souvisejícím s oslavou narození Ježíše. Vyplývá to ze studie vědců Kodaňské univerzity, kterou zveřejnil časopis British Medical Journal (BMJ).

Vánoční strom - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Ten je pověstný tím, že u příležitosti Vánoc přináší informace o poněkud svérázných, avšak z vědeckého hlediska korektních výzkumech.

Studie byla uskutečněna za pomoci funkční magnetické rezonance. Zúčastnilo se jí 20 dobrovolníků, kterým byl předložen dotazník, jehož cílem bylo zjistit, zda jde o osoby zvyklé slavit Vánoce. Vědci pak vytvořili dvě skupiny po deseti osobách, z nichž jedna zahrnovala lidi zvyklé Vánoce slavit a druhá ty, kteří je neslaví. V první skupině byli Dánové a ve druhé lidé pocházející ze zemí jako je Turecko, Indie, Pákistán anebo Irák.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Oběma skupinám dali vědci zhlédnout fotografie a na mnohých z nich byla vánoční témata. Vědci tak mohli zjišťovat existenci neurofyziologické reakce, která se ale projevovala pouze u osob patřících ke skupině lidí zvyklých slavit Vánoce a která se odrážela ve specifických zónách mozku. Jde o skutečnou vánoční neuronovou síť, která zahrnuje senzomotorickou kůru, premotorickou korovou oblast a primární motorickou kůru, lobulus parietalis inferior a superior, což jsou mozková oblast situovaná poblíže vrcholku temenního laloku a korová oblast ve střední části temenního laloku.

„Pravý i levý lubulus parietalis hrají určující roli v tom, jak je dotyčná osoba náchylná k duchovním otázkám,“ uvedli vědci pod vedením neurologa Anderse Haugaarda z Fakulty zdraví a lékařských věd v Kodani. „Premotorická korová oblast je důležitá v tom, jak spoluprožíváme emoce s dalšími osobami a stimuluje zrcadlovou reakci a imitaci fyzického stavu druhých,“ citoval je italský deník Corriere della Sera.

Bah humbug

Duch Vánoc se projevuje souborem pocitů jako je spiritualita, radost, nostalgie, ale také potěšení ze společného stolování při dobrém jídle. Vědci si jsou samozřejmě vědomi zpola žertovného charakteru své studie a předvídají kritiku ze strany kolegů psychologů a neurologů, kteří jsou zjevně méně náchylní prožívat radost z Vánoc. Dánští vědci podezírají tyto osoby, že trpí syndromem „bah humbug“, což je jistý druh získané neschopnosti prožívat Vánoce citově. „Milionům lidí chybí vánoční duchovno, tento jev pozorujeme již mnoho let,“ uvedli vědci.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!