Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Kdy si dávat větší pozor? Nejvíc úrazů se stává odpoledne

Zdraví

  6:10
Zatímco v minulých letech převažovaly z lyžařských úrazů zlomeniny, dnes jsou to podle údajů Horské služby ČR poranění vazů a kloubů – ta se dostala u lyžařů na první místo. Nejčastějším úrazem snowboardistů je naopak zlomenina předloktí a vykloubení ramene.
Noha v sádře - ilustrační foto

Noha v sádře - ilustrační foto foto: Shutterstock

Nejčastěji se úrazy na sjezdovkách stávají o víkendech a během zimních a jarních prázdnin, i když je to do jisté míry relativní.

„Například kolegové z Krušných hor říkají, že mají největší koncentraci lidí na sjezdovkách o víkendech, takže dochází i k největšímu počtu úrazů, ale třeba vKrkonoších naopak nebývají víkendy tak plné a větší provoz tam mají během pracovního týdne,“ říká Jiří Brožek, náčelník Horské služby České republiky.

Sjezdovky jsou kvalitnější, ale také rychlejší

Počet úrazů v dopoledních hodinách je přitom podstatně nižší než odpoledne, což podle jeho slov souvisí s únavouamenší koncentrací sportovců na pohyb. Podílejí se na tom v té době už také trochu zhoršené podmínky na sjezdových tratích.

Nejvíce úrazů je v Krkonoších, což ovšem souvisí s celkovým počtem návštěvníků. „Nejvíce úrazů jde samozřejmě z areálů, kde je největší přepravní kapacita: se vzrůstajícím počtem přepravených roste i počet úrazů. Určitě se nedá říct, který areál je nejnebezpečnější, vždycky se to odvíjí od počtu lidí, kteří se tam pohybují, uvádí Jiří Brožek.

Když se zraníte v zahraničí

Co dělat, radí Lucie Ponertová, produktová ředitelka Slavia pojišťovny:

  • V případě úrazu nebo nemoci v zahraničí co nejdříve kontaktujte asistenční službu, která je v českém jazyce k dispozici 24 hodin denně.
  • Operátor asistenční služby vám vyhledá nejbližší vhodné zdravotnické zařízení.
  • Pojišťovna poskytne garanci platby, takže s největší pravděpodobností nebudete muset za zdravotnické ošetření nic doplácet.
  • Asistenční služba zprostředkuje konzultaci s českým lékařem, dohled nad způsobem léčby a bude také v kontaktu s vašimi nejbližšími.
  • Pojišťovna v případě potřeby zorganizuje váš návrat do ČR (převoz sanitkou, vrtulníkem). 
  • Pokud bude třeba uhradit některé poplatky v hotovosti, pečlivě si uschovejte všechny doklady a lékařské zprávy. 
  • Po návratu kontaktujte pojišťovnu, která vám uhradí nezbytné výlohy spojené s úrazem.

Jak je to s věkem nejčastěji ošetřovaných zimních sportovců? „Díky tomu, že na hory jezdí hodně lyžařských kurzů, máme ve statistikách úrazů hodně zastoupenou i školní mládež a obecně náctileté,“ říká Jiří Brožek. Největší procento zásahů, plných 60 až 70 procent, se týká věkové skupiny 12 až 40 let. Zbývajících 30 až 40 procent jsou mladší děti a lidé nad 40 let.

Převažují zásahy u sjezdových lyžařů – vloni pomáhali pracovníci Horské služby 2619 sjezdařům a 1152 snowboardistům. V letošním roce zatím statistika Horské služby eviduje pomoc 1444 lyžařům a 492 snowboardistům.

Pokud jde o vzájemnou snášenlivost lyžařů a snowboardistů, záleží podle Jiřího Brožka tak jako všude na konkrétních lidech. „Ze statistik je jasné, že počet úrazů lyžařů je dvoj- až trojnásobný proti počtu úrazů snowboardistů, ovšem když se podíváte na kopec, přesně to odpovídá jejich počtu – lyžařů je pořád více než snowboardistů,“ podotýká Jiří Brožek.

Úrazovost u jedné nebo druhé skupiny je přibližně stejná, je ale třeba rozlišovat snowboardisty, kteří jezdí na sjezdových tratích s ostatními lyžaři, a ty, kteří jezdí na speciálních U rampách a tratích určených vyznavačům skoků. „Vzájemně se snášejí tak, jako se snášejí lyžaři, kteří jezdí pomalu, a ti, kteří lyžovat umějí. Je to stejný případ. Největší pozor ovšem musí dávat ten, kdo přijíždí shora, ať je to lyžař, nebo snowboardista. Musí předvídat, co člověk před ním asi může udělat,“ upozorňuje Jiří Brožek.

Za větší problém než lyžaře a snowboardisty ale považuje náčelník horské služby sáňkaře. „Vlekaři je slušně vyhánějí, protože sáňkaři jsou na svahu skutečně hrozba. Dokážou nadělat paseku i mimo sjezdové tratě,“ říká.

Pokud jde o kvalitu sjezdovek, jsou podle Jiřího Brožka upraveny čímdál lépe. „Bývají to krásné rovné cesty, které lyžařům umožňují dosahovat vysokých rychlostí. Samozřejmě, že se vzrůstající rychlostí roste i riziko úrazů, ale na druhou stranu se na srážkách lyžařů významně podílí i průchodnost sjezdovek,“ říká. Většina jich zahrnuje i lesní úseky a na nich velmi záleží i na tom, jak je daná sjezdovka široká a kolik lidí se na ní zrovna pohybuje – nezáleží tedy jen na rychlosti.

Radar na měření rychlosti je jen atrakce

Všechny lyžařské areály se dnes snaží činit veškerá možná bezpečnostní opatření, takže pokroky směrem k větší bezpečnosti lyžařů jsou patrné všude – dělají se různé sítě, zábrany, značení tratí a značení křižování s dalšími cestami. Na druhou stranu nastala éra, kdy spousta lyžařských areálů vyměňuje starou technologii, kteráměla přepravní kapacitu třeba 1200 osob za hodinu, za čtyřsedačkovou lanovku, která ji má dvojnásobnou, tedy 2400 osob za hodinu.

„Mnohé tratě ale zůstávají z důvodu ochrany přírody nebo problémů s pozemky nadále stejně široké, takže ono to postupné budování větší bezpečnosti jde vždycky ruku v ruce s tím, jaké jsou v dané lokalitě možnosti. Po českých horách ale hodně jezdím a vím, že většina areálů dělá pro zvýšení bezpečnosti lyžování opravdu maximum,“ konstatuje Jiří Brožek.

Některé areály mají záznamové radary, ty ale podle slov náčelníka horské služby slouží spíš jako atrakce pro návštěvníky. „Pokud dojde ke srážce, nikdo neumí dokázat, jakou rychlostí dotyčný jel,“ říká. Těžko se podle něj také určuje, jaká rychlost je ještě bezpečná. „Jsou velmi vyspělí lyžaři, kterým nedělá problém jet 100 km/h a zvládnou to. A naopak jsou takoví, kteří jedou 30 km/h a už je to nebezpečné nejen pro ně, ale i pro jejich okolí,“ uzavírá Jiří Brožek.

Deset pravidel chování na sjezdovce podle Mezinárodní lyžařské federace FIS

Kontakt na horskou službu: telefonní číslo 1210 slouží 24 hodin denně návštěvníkům českých hor, kteří akutně potřebují pomoc. Číslo je určeno lidem v nouzi, nikoliv pro získávání informací o počasí nebo sněhových podmínkách – k tomu slouží webové stránky www.horskasluzba.cz.

  • Ohled na ostatní lyžaře Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval někoho jiného.
  • Zvládnutí rychlosti a způsobu jízdy Každý lyžař nebo snowboardista musí jezdit s přiměřeným odstupem a s ohledem na vzdálenost, na kterou vidí. Rychlost a způsob jízdy musí přizpůsobit svému umění, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům, jakož i hustotě provozu.
  • Volba jízdní stopy Lyžař nebo snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním.
  • Předjíždění Předjíždět se může seshora nebo zespoda, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru.
  • Vjíždění a rozjíždění Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí rozhlédnout nahoru a dolů a přesvědčit se, že tomůže učinit bez ohrožení sebe i ostatních.
  • Zastavení Každý lyžař nebo snowboardista se musí vyhýbat tomu, aby se zbytečně zdržoval na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji.
  • Stoupání a sestup Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě.
  • Respektování značek Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci.
  • Chování při úrazech Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc.
  • Povinnost prokázání se Každý lyžař nebo snowboardista, ať svědek, nebo účastník, ať odpovědný, nebo ne, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje. Zdroj: Horská služba ČR, www.horskasluzba.cz

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!