Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Klaus: Ať je maturita z matematiky povinná

Věda

  13:16
PRAHA - Z matematiky by se mělo povinně maturovat. Byla chyba, že ministři školství dříve její význam přehlíželi. Prezident Václav Klaus to ve středu řekl v pražském Karolinu na oslavě 150. výročí založení Jednoty českých matematiků a fyziků. Podle Klause matematické znalosti v Česku klesají, význam této discipliny pro vzdělání je přitom podle něj klíčový.

"Považuji za velkou chybu, že se matematika nestala povinným předmětem maturitní zkoušky. Vždy jsem proti tomu protestoval," řekl Klaus na slavnostním shromáždění českých matematiků a fyziků. Dodal, že někteří z ministrů školství si dokonce dali jako svůj cíl, aby matematika nebyla maturitním předmětem.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle Klause je klesající prestiž matematiky způsobena poklesem všeobecných standardů ve vzdělání a tím, že se otevřela hráz pro "masivní získávání vysokoškolských diplomů v pochybných oborech bez matematiky". Mylná je podle něj víra v to, že výpočetní technika lidi zbaví povinnosti učit se matematiku.

Způsob myšlení
"Matematika není o počtech či výpočetních vzorcích, ale o způsobu myšlení. Její pochopení a schopnost využití v reálném životě se nedá nahradit sebelepší kalkulačkou," řekl.

Anketa

Souhlasíte s názorem, že by maturita z matematiky měla být povinná?

Ano, měla by být povinná na všech středních školách. 499
Ano, ale jen na gymnáziích a technických oborech. 118
Ne, měla by zůstat jen volitelnou možností. 459

Zavedení povinné matematiky by se pravděpodobně nelíbilo školám zaměřeným na jazyky, humanitní obory nebo umění. Jako jediný povinný maturitní předmět mají nyní studenti češtinu, u druhého povinného předmětu mohou volit mezi matematikou a cizím jazykem. Loni při prvním ročníku státních maturit neuspělo z matematiky 53 procent studentů.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Většina českých žáků má podle mezinárodních měření k matematice a přírodním vědám negativní vztah. Podle srovnání z roku 2003 mají čeští žáci k matematice dokonce nejhorší vztah ze 41 sledovaných zemí OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Ze všech zemí se právě české děti v matematice také nejvíc zhoršily.

Autoři: ,