Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Krize zasáhla i modelky

Magazín

  16:40
PAŘÍŽ - Hluboko do kapsy začínají mít dívky, jež byly doposud ztělesněním přepychu.
Modelky - ilustrační foto.

Modelky - ilustrační foto. foto: www.bbc.co.uk

Značkové oblečení zadarmo, zástupy obdivovatelů a patnáct tisíc dolarů (přes tři sta tisíc korun) za ladnou chůzi po přehlídkovém molu - to, že se tisíce mladých dívek snaží stát modelkami, nikoho neudivuje, píše agentura Reuters. Ale nohaté blondýnky v hedvábných šatech, které mají ztělesňovat život v přepychu, na přehlídkách haute couture zjišťují, že i jim současná hospodářská krize postavila dosavadní život vzhůru nohama. 

„Za poloviční cenu, všude jen za poloviční cenu - v Milánu, a dokonce i v New Yorku,“ postěžovala si třiadvacetiletá Anna Čižová z Kyjeva, která se zrovna převlékla z luxusní róby do džínsů a zamířila na další přehlídku. Stejně jako další modelky z Ukrajiny, Ruska a Balkánu Čižová pravidelně posílá peníze domů, aby pomohla rodičům.

V situaci, kdy milovníci módy začali šetřit, nezaměstnanost se zvyšuje a svět se bojí hlubokého propadu, seškrtávají firmy obchodující s oblečením rozpočet na reklamu a marketing. I větší firmy, jejichž výrobky jsou synonymem luxusu a bohatství, pociťují tíhu doby. Švýcarský Richemont, pod který spadají společnosti jako Montblanc a Cartier, například oznámil, že se mu po poklesu tržeb v loňském třetím čtvrtletí letos zřejmě nebude dařit lépe. Vydavatelé časopisů Conde Nast, který vlastní například známý Vogue, předpovídají nižší příjmy z reklamy.

Pro lednové módní přehlídky v Paříži a Milánu, které jsou pro luxusní značky jedinečnou příležitostí se předvést, návrháři najali méně modelek než před rokem.
 Aidan Jean-Marie, ředitel londýnské agentury Premier Model Management, říká, že zákazníci, kteří byli dříve ochotni zaplatit denní sazbu ve výši tří tisíc liber (téměř sto tisíc korun), nyní přicházejí s polovičním rozpočtem.

Aby přežily krizi, upravují agentury poměr v počtu takzvaných „komerčních modelek“, které pracují na méně lukrativních zakázkách, jako je focení katalogů, a dražších modelek, které jsou tvářemi agentur a objevují se na titulních stránkách a na přehlídkových molech. „Zákazníci budou sázet na osvědčené modelky, než aby to zkoušeli s neznámými tvářemi. Nové dívky to budou mít těžké,“ soudí Karen Diamondová, ředitelka agentury Models 1.

 

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!