19. dubna 2016 6:15 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Lano, poma, kotva. Jak se
zrodil lyžařský vlek?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Červená voda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Červená voda | foto: autor
Pod kopcem se postavili do fronty, lyže na nohou, čepice na hlavách. Ale když na ně přišla řada, nesedli si do sedačky jako dnes – před nějakými sto lety se lyžaři jednoduše chytli lana a nechali se těch pár set metrů vytáhnout. Lano klouzalo a pár spálených rukou nebylo výjimkou.

Bylo to v kopcích německého Černého lesa. Hoteliér Robert Winterhalder z Schollachu si všiml, že se mu v zimě po stráních prohání čím dál víc lyžařů, kteří musí po každém sjezdu kopec vyšlápnout po svých. A tak jim sestrojil jednoduchý vlek z lana, poháněný vodní silou, který si nechal v roce 1908 patentovat (v provozu byl však už o dva roky dříve). Jeho jednoduchý, levný nápad se ujal (alternativou byly tehdy nákladné lanovky zubačky) a další majitelé vleků jeho princip v následujících letech mírně vylepšili: přidělali na lano úchyty nebo místo vody využili starých automobilů na špalcích či elektřiny. V českých zemích se první jednoduchý navijákový vlek o délce 500 metrů objevil roku 1909 ve Špindlerově Mlýně.

Lanovka na ledovec Rettenbachferner v rakouském Söldenu.

Po 1. světové válce začalo lyžařů na evropských horách valem přibývat, začaly vznikat zárodky dnešních zimních středisek a vleky se ještě více zdokonalovaly. S převratnou změnou přišli v roce 1934 hoteliér Leonard Fopp a konstruktér Ernst Gustav Constam ve švýcarském Davosu, kde postavili 270 metrů dlouhý vlek s tyčí ve tvaru písmene J. Místo aby se lyžař držel, jednoduše se opřel a nechal se do kopce pohodlně vytlačit. Zrodil se hit. Hned během první sezony přepravil Foppův a Constamův vynález na 70 tisíc lyžařů. A to byl teprve začátek. Zakrátko navrhl mladý instruktor lyžování Jack Ettinger, aby jéčkovou tyč nahradili tyčí ve tvaru písmene T – kotvou, díky níž mohou po stráni vyjet dva lyžaři najednou.

Od dva roky později spustil Jean Pomagalski ve francouzském Alpe d’Huez první talířový vlek, pro nějž se od té doby vžil název „poma“. Ve stejném roce šli v Americe ještě dál. Železniční magnát William Averell Harriman uvedl do provozu v Sun Valley ve státě Idaho první sedačkovou lanovku na světě. Už žádné držení se provazu, žádné tlačení. Sedačková lanovka navíc dokázala lyžaře přemístit i do prudkých svahů, kde lano nebo kotva nestačí, a na delší vzdálenosti. Stačí se posadit a nechat se unášet až na vrcholek hory. A lyžařů už nebyly jen tisíce, ale statisíce. Hory už nikdy neměly být tak opuštěné jako dřív.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz