22. června 2015 6:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Terapie pozitivního
myšlení. Zafunguje u vás?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Nejšťastnější lidé | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nejšťastnější lidé | foto: Shutterstock
PAŘÍŽ Termín pozitivní myšlení je módní záležitost a zasvěceno mu je nespočet knih. Historie pozitivního myšlení začíná počátkem 20. století, když francouzský lékárník a psychoterapeut Emile Coué objevil se svými pacienty sílu pozitivní autosugesce.

Tato metoda, jak preventivní, tak léčebná, podle Couého umožňuje lidem cítit se lépe po fyzické i duševní stránce. Je to ona slavná metoda Coué.

V roce 1998 vytvořil profesor Pensylvánské univerzity Martin Seligman novou psychologickou disciplínu zasvěcenou pozitivním aspektům existence, kterou pojmenoval pozitivní psychologie. 

Místo toho, aby si kladl otázku, co nám v životě nejde, vedl s kolegy studie na „vzkvétajících“ jednotlivcích, aby tak odvodil poučky použitelné na větší počet osob. Mezi různými cestami studia pozitivní psychologie se začalo rýsovat to, co se stalo nástrojem pro novou generaci psychologů: pozitivní myšlení.

Optimisté žijí déle

Východisko teoretiků pozitivního myšlení je prosté: optimisté žijí déle a těší se lepšímu zdraví. Pozitivní myšlení není žádná magie. Sophie Machotová, autorka úspěšné publikace Pěstujte si své štěstí, podle listu Le Figaro vysvětluje: „Jde o nástroj, který umožňuje využívat veškerý potenciál, co máme, naše myšlenky, emoce a chování, abychom lépe fungovali v každodenním životě.“ 

Nedávné studie potvrzují, že mozek nečiní rozdíl mezi tím, co prožíváme, a tím, co si představujeme. Když si několik dní před významným rozhovorem představujete tuto situaci a prožíváte ji do nejmenších detailů, když se v ní uvolňujete, uklidňujete a dodáváte si sebedůvěry a přehráváte si ji několikrát, pak ve chvíli, kdy rozhovor opravdu nastane, má váš mozek pocit, že to již prožil a pomůže vám dostat se do takového emocionálního stavu, který jste si předtím vytvořili.

Pět cvičení pozitivního myšlení

 1. Naučte se mluvit pozitivně

Mozek nerozumí negaci. Jestliže řeknete: Nechci se už stresovat, mozek si podrží pouze slovo stres. Je tedy třeba spíše říkat: Chci být klidnější. Obecně je třeba dávat si pozor na to, co říkáme sobě i druhým a vyhýbat se negativním formulacím.

2. Stanovte si ráno své pozitivní cíle

Tedy nikoli seznam nějakých 50 úkolů, které nemůžete splnit, ale několik závazků, které lze dodržet. Večer před spaním si zopakujte tři pozitivní momenty dne a znovu je v duchu prožijte, abyste si zafixovali pozitivní pocity, které je doprovázely.

3. Objevujte své okolí

Sébastien našel způsob, jak navodit dobrou náladu, když se nad hlavou kupí mraky. „Chodím po ulicích a hledím na to, čeho si obvykle nevšímám. Procházím parkem a cítím vůni, barvy a usmívám se na lidi,“ říká.

4. Usmívejte se na sebe i na ostatní

„Když se probudím, říkám si, že mě čeká pěkný den, že všechno proběhne dobře, a pak se musím usmát. Úsměv zůstane na tváři po celý den,“ svěřuje se Elise.

5. Naučte se vůči sobě shovívavosti

V situaci, které se obáváte, projevte vůči sobě shovívavost jako k dítěti. Buďte empatičtí, ušlechtilí a autentičtí. Podívat se shovívavě na sebe, na druhé i na svět vás může změnit, říká psycholožka Aurore Aimeletová.

Opačný efekt

Pozitivní myšlení funguje u části populace, ale může mít i obrácený účinek. Osoba, která nemá dost sebedůvěry, od pozitivního myšlení nic nezíská, spíše naopak, připomíná psycholožka Cécile Neuvillová. Takový člověk si může říci: U mě to nefunguje, protože jsem nula. To může posílit pocit neúspěchu.

Jak se dozvíme, že u nás pozitivní myšlení funguje? Oznámkujte míru své sebedůvěry na stupnici od jedničky do desítky. Jestliže si dáte známku nižší než pět, raději volte klasickou terapii. Pozitivní myšlení neumožňuje napravit to, co je špatně, ale spíše upravit to, co by mohlo být lepší.

ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.