Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Proč už děti na Vánoce nechtějí hračky? Cítí se být dospělejší

Magazín

  10:00
PAŘÍŽ - Letos k Vánocům si osmiletý Thomas přeje laptop, aby nemusel používat ten, co patří jeho mamince. V loňském roce, když mu bylo sedm, dostal iPod.
Veselé Vánoce (ilustrační foto).

Veselé Vánoce (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Letošní Vánoce budou charakteristické vývojovým posunem společnosti k vysoce technicky vyspělým zařízením, vývojem, který neminul ani děti. Výrobci hraček se museli přizpůsobit nejen technické revoluci, ale i společnosti procházející hlubokou změnou.

Mladší se cítí být starší
Výrobci jsou "obětí fenoménu, kterému se říká 'věková komprese'. To znamená, že děti se v mnohem mladším věku cítí být staršími", řekl Eric Rossi, generální ředitel společnosti Vivid Europe, která vyrábí například chlupaté hračky Smasha-Ballz.

Příčinou tohoto fenoménu podle něj je technický vývoj, ale také vystavování dětí médiím, ať už jsou pasivní v podobě televize nebo aktivní, jako je internet nebo mobilní zařízení. "Děti rostou rychleji než kdy dřív, a tudíž je nezajímá trh s hračkami. Poslední, kterou dítěti můžete koupit, je tak kolem devíti let, zatímco před dvaceti lety to bylo jedenáct let," dodal Rossi.

ČTĚTE TAKÉ

Tento fenomén, který výrobci hraček studovali dlouhou dobu, nicméně nenastává každý rok. Například loni tak citelný nebyl. Tehdy mnoho velkých jmen mezi výrobci hraček přišlo na trh se specifickými produkty, které měly úspěch i mezi staršími dětmi: Hasbro uvedlo rotující kolečka Beyblade a dětské pistole Nerf; Lego mělo sérii Ninjago a Mattel představil upíří panenky Monster.

"Často si pak mladší sourozenci příští rok začnou hrát s těmito hračkami, protože je vidí u svých starších sourozenců. Ale ti o ně v tu chvíli ztratí zájem, protože si nechtějí hrát s hračkami, které se líbí 'prckům'," vysvětlila analytička Frédérique Tuttová.

Dárek pro všechny děti
"Nové formy technologií jsou nyní součástí každodenního života dětí, které jsou k nim přitahovány víc než k tradičním hračkám," dodala Florence Pilardová, marketingová manažerka firmy Meccano, výrobce tradičních stavebnic.

Některé rodiny se proto vůbec nerozmýšlejí utratit celý rozpočet na hračky pro své potomky na herní konzoli do obývacího pokoje nebo počítačovou hru, která bude společným dárkem pro všechny děti. A už děti od sedmi let si Ježíškovi píší o produkty určené dospělým.

Ztrátu tohoto cílového trhu nicméně vyvažuje jiný fenomén, kterým je čím dál tím vyšší počet rozvedených rodičů, což znamená, že děti zhusta dostávají dvojnásobek dárků, dodal Rossi. A přispívá také to, že i jejich prarodiče průměrně žijí déle.

Děti se těší na Ježíška - ilustrační foto.

Výrobci hraček se pochopitelně novým trendům snaží přizpůsobit. "Musíme nyní zapojovat víc akcí, abychom děti nalákali," vysvětlil Rossi. "Za stejnou cenu jako dříve teď naše plyšové hračky dokážou dělat víc věcí.

Když zmáčknete určité místo na jejich těle, udělají nějakou akci a navíc vydají zvuk, zatímco dřív dělaly jen jedno nebo druhé." Také firma Meccano byla nucena změnit strategii, aby dokázala dál vyrábět hračky, které budou pro starší děti zajímavé. Proto se nyní soustřeďuje na "postavy z počítačových her, které děti znají", uvedla Pilardová. "Devět z deseti dětí v současnosti hraje počítačové hry," dodala.

Proto společnost Meccano koupila licenční práva na Rayman Raving Rabbids, Sonic a Gears of War a současně vyvíjí specifické produkty, které si mohou děti samy postavit. "Znamená to, že bychom se na tomhle trhu mohli udržet o něco málo déle," řekla Pilardová.

Autoři: ,

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.