27. července 2016 15:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Ledová sprcha pomohla výzkumu ALS.
Díky financím popsali vědci nový gen

Ice Bucket Challenge podstoupil i Theo Epstein z vedení klubu amerického... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ice Bucket Challenge podstoupil i Theo Epstein z vedení klubu amerického... | foto: Reuters
LONDÝN Rozsáhlá „kbelíková kampaň,“ výzva v polévání vodou, která před dvěma lety zaplavila facebook, napomohla k financování významného vědeckého objevu v oblasti neurodegenerativního onemocnění mozku, informoval o tom dnes server BBC.

V létě 2014 více než 17 milionů lidí nahrálo na facebook svá „kbelíková videa“, včetně mnoha celebrit, a vyzývali ostatní k zapojení do této akce. Výzvy shlédlo asi 440 milionů lidí po celém světě. Cílem nepřehlédnutelné kampaně bylo získat peníze na výzkum amyotrofické laterální sklerózy (ALS), což je onemocnění mozku způsobující degeneraci a ztrátu buněk centrální nervové soustavy, které ovládají vůlí ovlivnitelné svalové pohyby. Pacient posléze znehybní při zachování psychických a mentálních schopností. Příčiny onemocnění nejsou dosud zcela známy.

Vědcům se ovšem nyní - i díky financím z kampaně - podařilo identifikovat nový gen spojený s tímto onemocněním - NEK1. Výsledky výzkumu byly publikovány v odborném časopise Nature Genetics a jde o dosud největší studii k dědičné ALS. To, že se podařilo rozpoznat vliv genu NEK1 na ALS umožní nyní vědcům vyvinout vhodný způsob genové terapie.

Ačkoliv pouze u 10 procent pacientů s ALS jde o dědičnou formu, výzkumníci věří, že genetické faktory stojí za mnohem větším procentem případů.

G. W. Bush přijal výzvu Ice Bucket Challenge, asistovala mu jeho manželka Laura
Ice bucket challenge v podání legendárního režiséra Davida Lynche.

„Kbelíková kampaň“ vynesla od lidí, kteří se polévali vodou a vkládali svá videa na sociální sítě 115 milionů dolarů (více než 2,8 miliardy korun). Tuto výzvu sice někteří kritizovali jako hloupost, ale dokázala získat finanční prostředky pro šest vědeckých projektů.