Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Létající generál

Magazín

  9:15
Cestujete třeba do Berlína a nevíte, že kniplem sedí muž, který vás také pojistil. Generální ředitel kooperativy Martin Diviš má hlavu stále v oblacích.

Ředitel pojišťovny Kooperativa Martin Diviš. foto: Tomáš Železný a Markéta Santusová

Nikdy bych nevěřila, že uslyším kohokoli mluvit o pojištění s takovou vášní. mohl by být také pilotem na plný úvazek, ale nechce, není to prý kreativní. být generálním ředitelem pojišťovny kooperativa nabízí podle martina diviše mnohem větší prostor pro vlastní úvahy, návrhy a improvizaci.

Do křesla v kanceláři s křišťálovým lustrem a malinami v míse na ovoce vystoupal z pozice tiskového mluvčího během pečlivých třinácti let – americký sen, japonská loajálnost. poslední dva roky rozhoduje o druhé největší pojišťovně a jako jediný cizinec zasedá v desetičlenném představenstvu vienna insurance Group, majitele kooperativy. na pondělní schůze do vídně létá a letoun si pilotuje sám. je tak prý flexibilnější. pronajme si letadlo, zasedne za knipl a letí. je také sám sobě klientem, u kooperativy má kolem deseti pojistek. žádnou však nikdy nenárokoval, raději například otcův dům opravil sám. aby si udržel licenci, pro soukromou leteckou společnost zdarma dopravuje lidi po evropě.


Jak často a čím létáte?

Jednak létám malým sportovním letadlem, a abych si udržel licenci na větší letadlo, tak jsem si jednou týdně snažil brát let po Evropě, ale není čas. Mám smlouvu s leteckou společností a za let si neberu peníze. Mezinárodní představenstvo má navíc schůze ve Vídni, tak každé pondělí spojím příjemné s užitečným a za čtyřicet minut jsem tam.

Neměl by se dopravní pilot věnovat jen pilotování a nikoliv šéfování pojišťovně?

Všichni piloti z povolání mi říkali, že to nejde, létat jen tak, jaká je to věda. Na dopravní létání je hodně učení, je to taková druhá vysoká škola. Chtěl jsem jim dokázat, že se to dá zvládnout. Ale sportovní létání je mnohem jednodušší a lze se ho naučit jako jízdu v autě nebo na motorce.

Nikdy jste se o sebe v letadle nebál?

Nikdy jsem se nebál, že bych spadl, ale úctu, respekt a pokoru určitě mám, to je v letadle důležitější než kdekoli jinde. Ale to platí pro cokoli. Celý život jsem jezdil na motorce, to považuji za mnohem nebezpečnější. Musíte být pořád myšlenkově před letadlem nebo před autem, vědět, co se může přihodit, nikoliv situaci řešit, až když už jste v ní. Pokud dodržíte všechny postupy, je téměř vyloučeno, že se vám v letadle cokoli stalo. Křídlo se vám neulomí. Ale cokoli se stane během letu, nemusíte řešit v řádu vteřin, ale spíše minut či desítek minut. Létání je jednou z nejbezpečnějších činností, když se dodržují pravidla.

Ale chyba může být fatální...

To není tak úplně pravda, jakákoli chyba je jištěna systémem tak, aby se na ni přišlo a právě neměla fatální následky. Když autobusu s padesáti lidmi praskne kolo nebo řidič strhne volant, jdou do příkopu a je to průšvih. Na silnici není jištěno nic. Jediná chyba zpravidla v letectví nezapříčiní katastrofu. Musí se jednat o řetězec chyb. Lidé se například bojí, že se v turbulenci ulomí křídlo. Při pojíždění po ploše je ale to křídlo několikrát víc namáháno než při silné turbulenci. Když je křídlo ve vzduchu, tak je každý jeho bod tlačen nahoru. Když sedí letadlo na zemi, namáhá se jen bod připojení křídla k trupu. Je to jen fyzika.

Proč jste se nestal pilotem na plný úvazek?

To by mě asi nebavilo. Létáním si čistím hlavu. Není to příliš kreativní povolání, protože kvůli bezpečnosti není na vlastní nápady místo. Profesionální pilot musí udělat to, na co byl vycvičen a co se od něj očekává. Když postup nedodrží, je to chyba. Na druhou stranu tam nejsem generální ředitel, je to prostě jiný svět.

Celý rozhovor si přečtěte v novém magazínu Esprit, který vychází vždy v úterý

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!