3. září 2013 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Löwenbräu či Würth. Německé
přehlásky dělají ve světě zmatek

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Pivovar Löwenbräu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivovar Löwenbräu. | foto: www.loewenbraeu.de
HANNOVER Hrdá exportní země Německo vyváží do světa všechno možné. Jenom se svými samohláskami Ä, Ö a Ü má potíže. Přehlásky přitom určují realitu firem jako jsou výrobce čistící techniky Kärcher, výrobce připevňovací techniky Würth, frankfurtská burza (Deutsche Börse), nebo likérka Jägermeister, píše agentura DPA.

Dokonce ani piva se přehláskám neubránila (König Pilsener, Tannenzäpfle), některá dokonce dvakrát (Löwenbräu).

Dalším příkladem je Dürr, výrobce automobilového příslušenství ze švábského města Bietigheim-Bissingen. Dürr je v německých hospodářských dějinách známé jméno. Samohláska "ü" tedy spoluvyjadřuje jasnou identitu, a proto je také všude na světě součástí prezentace značky, říká mluvčí firmy Mathias Christen.

PSALI JSME:

Internet změnil pravopis

"Ale internetový věk přinesl také změnu pravopisu," pokračuje mluvčí. V globálním obchodu se tak z Dürr stalo v zájmu jednoduchosti Durr. Na internetu se tak vyskytuje stránka durr.com, a nikoli třeba duerr.com.

Tento pragmatický postup mnohé usnadňuje. Například Alex Cruz, personální šéf firmy v Brazílii, říká, že Brazilci výslovnost názvu firmy přizpůsobují svým uším a říkají "dúr". Když se ale snaží samohlásku Ü napodobit, vyjde z nich nikoli Dürr, nýbrž "Du-err".

"Víme, že přehlásky jsou v zahraničí většinou problematické," říká Sybille Kircherová, jazykovědkyně a spoluzakladatelka düsseldorfské agentury Nomen International, která se specializuje na vhodná pojmenování produktů pro světové trhy. Vymyslela například názvy pro modely Volkswagen Touran a Crafter.

"Dokážu si ale také představit, že v některých oborech v mezinárodním prostředí je možné na sebe přehláskami přitáhnout pozornost," říká Kircherová. Překážky jsou však poměrně velké. "Jde přece o to, že názvy mají být snadno k nalezení na internetu a že se dají snadno vyslovit do telefonu," zdůrazňuje znalkyně.

Jinak je tomu tam, kde název firmy nebo výrobku existuje už po desetiletí. "Pak by se člověk určitě zarazil, kdyby tečky najednou zmizely," říká Kircherová.

V Číně mají problémy s výslovností

Přinejmenším v Číně jsou přehlásky problémem vždy. Příkladem je Jägermeister. Marianne Frieseová z agentury MF Consulting říká, že po barech a klubech nejdřív kolovaly různé překlady, z nichž mnohé odkazovaly na obrázek jelena na etiketě. Jako například šeng lu, což je svatý jelen. "To nebylo pro značku vhodné, zejména proto, že jelení paroží rozemleté na prach v Číně používá starší klientela jako prostředek na potenci," vysvětluje Kircherová.

"Přehláska a její výslovnost jsou v zahraničí samozřejmě tématem," připouští mluvčí likérky Astrid van Deldenová. Digitální podoba je Jaegermeister, ale mnozí spotřebitelé si název zkracují. "Většina spotřebitelů nepoužívá v mluvené, ani v psané formě plný název, ale jen zkrácenou formu Jager, a tu už vyslovují správně," říká van Deldenová.

"Divoký týpek"

Čína je výjimkou. "Čínský název značky zní "Jie Ke", což znamená divoch," dodává Frieseová, která stojí za čínskou podobou názvu. "Jie Ke" zní podobně jako Jäger a význam "divoký týpek" se prý navíc hodí k prostředí značky. Známý je tento princip u Coca-Coly, která je v Číně známá pod názvem "Ke Kou Ke Le", což znamená "dobře chutná a dělá radost".

Pravopisný zmatek při přenášení jmen znají z čínského odbytiště i jiné německé firmy. Dürr je i v Číně jen Durr. Dürr by znělo Číňanům nepřirozeně a Durr se navíc snadněji píše, protože vytvořit na čínské klávesnici "Ü" není tak jednoduché.

Některé koncerny se kvůli internacionalizaci všech problémů s přehláskami raději rychle zbavily. Z původní zajišťovny Münchener Rück se tak stala Munich Re. Přehlásek ve svých jménech se v globálním prostředí vzdali i někteří manažeři. Šéf Siemens Josef Käser si jméno změnil na Joe Kaeser.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.