Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Maturita naostro těžší nebude, vysvětluje metodik Brož z CERMAT

Věda

  7:00
Generálka jednotně zadávané maturity se psala minulý týden, ale mluvit se o ní bude nejspíš ještě aspoň měsíc. Testy si ostatně mohli ex post vyzkoušet i ti, kdo nestudují, jen se zajímají. Málokdo má ale možnost zeptat se přímo jejich tvůrců, proč byly otázky takové, a ne makové a která odpověď je vlastně správná. My se ptali hlavního metodika CERMAT pro český jazyk Františka Brože.

Hlavní metodik CERMAT pro český jazyk Františka Brože foto:  František Vlček, Lidové noviny

František Brož

Vystudoval češtinu a dějepis na Filozofické fakultě UK. V letech 1989-1999 učil na středních školách, od roku 2000 vede seminář didaktiky literatury na Filozofické fakultě UK. Od roku 1999 je zaměstnán v Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (původně Centrum pro reformu maturitní zkoušky) CERMAT.

LN Mám před sebou úlohu: "Žádáme cestující, aby se za jízdy přidržovali." Studenti měli určit, zda je to důležité upozornění, naléhavá žádost, nezávazné doporučení, nebo zdvořilá výzva. Můžete mi říct, co je správně?

Zdvořilá výzva.

LN Ale docela dobře by to mohla být naléhavá žádost, ne?

Řešení je v tom slovíčku "nejlépe". Nejlépe sedí zdvořilá výzva. Ostatní možnosti nemusí být úplně špatně, jsou jen jakoby méně dobře. To je základní vlastnost úloh s jednou nejpřesnější odpovědí. Jedna je nejblíže skutečnosti, ostatní možnosti nemusejí být úplně špatně, ale je v nich vždy něco, co brání, aby byly tím nejlepším řešením.

LN A když člověk zaškrtne něco, co nemusí být úplně špatně, ale není to nejlepší?

Tak je to chyba. Faktem je, že úlohy tohoto typu dělají obecně větší problémy.

Vyzkoušejte si testy ze státních maturit

LN Proč se tedy dávají?

To souvisí s tím, co test ověřuje. Se čtenářskou gramotností. Když pracujete s textem, ne vždy jde o rozhodování na škále ano-ne, ale o možnosti, které se něčemu nejvíc blíží, tedy do rozhodování mezi ano a ne vstupují ještě odpovědi typu spíše ano / spíše ne.

LN Další chyták: hydratační krém. Text úlohy jste převzali z obalu kosmetického výrobku, kde se píše: "... hydratuje svrchní vrstvy pokožky rukou a chrání ji proti nepříznivým vnějším vlivům." Maturant má zaškrtnout, který z následujících výrazů nejlépe vystihuje význam slova "hydratuje": očišťuje, vyhlazuje, zavodňuje, zjemňuje. Je podle vás odpověď jasná?

No přece hydratovat znamená zavodňovat.

LN Jistě, ale představa, že krém zavodňuje kůži, je trochu legrační. On jí přece přímo nedodává vodu. Na internetu najdeme nejčastěji definici, že hydratační krém pomáhá zjemnit vnější linie a umožňuje kůži přijímat vlhkost z vnějšího prostředí.

Hydratace ještě nemusí znamenat zjemňování. Když bychom odpověděli "zjemňuje", výchozí text by pak mohl být chápán tak, že čím jemnější pokožka, tím lepší ochrana proti nepříznivým vnějším vlivům. Koneckonců význam slova hydratuje je takto definován i Slovníkem spisovné češtiny. Z terénu se pak ozvaly hlasy, že zrovna tahle úloha je zcela primitivní a nehodná maturitní zkoušky. Ale taky nám napsali dva nebo tři studenti, že odpovědět je strašně těžké.

LN Co vlastně chcete didaktickým testem ověřit?

Základy čtenářské dovednosti, tedy porozumění textu a to, co se obecně označuje jako gramatika, pravopis, základní jazykové dovednosti. Na vyšší úrovni navíc přistupují znalosti a dovednosti literární vědy obecně. Teorie i historie.

LN Bude se to do skutečné maturity, která se odehraje na jaře, ještě nějak upravovat?

Test bude samozřejmě jiný.

Hlavní metodik CERMAT pro český jazyk Františka BrožeLN Nepředpokládám, že bude stejný jako při generálce. Jde o to, jestli se ještě dají v tom příštím vychytat mouchy. Je hotový?

Dolaďuje se. Koncepce bude ovšem stejná jako při generálce. Když v rámci generálky objevíme, že nějaká formulace dělala větší problémy, tak to upravíme.

LN Na Facebooku se objevují ohlasy typu: Generálka byla celkem jednoduchá, možná nás ale jenom chtěli nalákat, abychom neprotestovali, počkejte, jak to napálej za půl roku.

Mě se na něco podobného ptala dcera taky. Není důvod, aby zkouška naostro byla těžší.

LN Jak dlouho se vlastně připravuje takový didaktický test?

Několik měsíců. Tu úlohu někdo udělá, my ji posoudíme, rozhodneme, jestli ji chceme, nebo ne, pak ji dostávají externí spolupracovníci, kteří ji revidují, v případě odborných záležitostí ji dostanou k posouzení i experti, většinou z řad vysokoškolských učitelů. Konečné rozhodnutí je ale na nás v CERMAT.

LN Kdo přichází s těmi úlohami?

Máme lehce proměnlivou síť autorů - většinou středoškolských učitelů českého jazyka.

LN Na studentech testy nezkoušíte?

Je to pilotované na studentech. Pilotáž odhalí skryté "konstrukční vady" a ukáže taky vlastnosti těch úloh. My pak víme, jestli je vhodnější zařadit je třeba na začátek testu, nebo dál a podobně.

LN Víte, co v testech, v nichž mají studenti identifikovat chyby, postrádám? Nejčastější nešvary, které slýcháme každodenně z rádia nebo z televize. Například to, jak ani lidi na vrcholu společnosti neumějí používat dva zápory s "aniž" nebo jak krkolomně se vyjadřují. Právě nedávno mi z jedné vysoké školy napsali: "... kritéria se týkají absolventů, kdy jsou kombinací..."

Časem se takovéhle jevy v maturitních testech objevovat budou. My totiž používáme autentické texty, někdy i odposlouchané.

LN Výsledky didaktického testu se hodnotí centrálně v CERMAT a výsledky budou známy na začátku listopadu. Písemnou práci, která byla další součástí jednotně zadávané zkoušky z českého jazyka, ale začali hodnotitelé z řad učitelů hodnotit hned na školách. Měli s tím nějaké problémy?

Ptali se hlavně na technické záležitosti. Materiály byly vytištěny s tím, že budou dva hodnotitelé, nakonec je jenom jeden, takže se ptali, které z těch tabulek mají vyplňovat a tak. Dotazů není moc, některé se týkají metodiky hodnocení.

Hlavní metodik CERMAT pro český jazyk Františka BrožeLN Dostali jste taky nějaký kuriózní dotaz?

Volali z jedné školy, že studentce nestačí na napsání písemné práce papíry. Co prý mají dělat.

LN Co jste jim poradili?

Aby jí dali další papír.

LN Ta práce ale přece nemusí být dlouhá...

Ne, dán je jen minimální rozsah. Horní hranice ne.

LN Jiné problémy hodnotitelé nemají?

Taky někdy zavolají, přečtou do telefonu kus písemné práce a chtějí vědět, jestli je to dodržení zadání, nebo to není dodržení zadání.

LN Co vy na to?

Takové věci se řeší po telefonu dost špatně. Hodnotitelé si musejí pomoci na základě kritérií, která jsou daná. A byli vyškoleni.

LN Je to tak, že kdyby učitel ta kritéria neznal a používal jenom selský rozum a svou zkušenost, tak by se moc nespletl?

Já nevím. K tomu dojdeme časem. Teď by pravděpodobně ty práce byly hodnoceny v daleko větším rozptylu, než až budou hodnoceny s kritérii, která tvoří určitý rámec. U jednotně zadávané práce se například nemůže stát, aby student neuspěl jenom proto, že měl v práci pravopisné chyby. On v této oblasti dopadne špatně, ale pokud bude výstavba textu jinak odpovídat, jestliže napíše, co napsat měl, dostane nižší počet bodů, ale projde.

LN Češtináři říkají, že zkrátka přichází v jednotné maturitě kreativita.

To bych neřekl. Když si někdo vybere v zadání třeba fejeton, tak ta kreativita tam být musí, protože když není fejeton kreativní, tak to není fejeton. Naopak kdyby měl někdo napsat motivační dopis, tak tam bych kreativitu dvakrát nedoporučoval. Kreativitu ale v jistém smyslu vyžaduje i popis pracovního postupu.

LN Překvapilo vás něco?

Překvapilo mě, že se mnoha studentům zdálo - a objevilo se to i v novinách -, že mají na napsání písemné práce z češtiny zbytečně moc času. Na druhé straně se ozývají i ti, kteří se pořád ještě nesmířili s tím, že jsme písemné práci sebrali ty někdejší čtyři hodiny. Teď mají 60 minut na základní úrovni a 90 na vyšší. A já myslím, že je to tak akorát.